söndag 17 januari

Jakt & prylar

Publicerad 1 mars 2019 - 10:09

Deltagare i JAQT-jakten i Funbo. Foto: Jan-Eric Bergmark

Deltagare i JAQT-jakten i Funbo. Foto: Jan-Eric Bergmark

Vildsvinsjakt för nybörjare och vana

Danmark-Funbo-Vaksala jaktvårdskrets i Uppsala län bjöd in kvinnliga medlemmar till jakt på vildsvin i Funbo den 27 januari.

Kretsens tidigare ordförande Jan-Erik Bergmark lånade ut sin mark och stod för ett lag av medhjälpare.

Syftet med JAQT är att stötta kvinnliga jägare in i jakten, hjälpa till med nätverkande samt skapa jakttillfällen. De första anmälningarna som kom in till jakten, var från tjejer där de flesta har egna jaktmöjligheter och stor erfarenhet av jakt. Då tog vi tillfället i akt och bjöd in nybörjare och sådana som är intresserade att prova på jakt.

Utmärkt introduktion

Sammanlagt deltog sex skyttar och fem nybörjare. Av nybörjarna var det två tjejer som håller på med jägarexamen och tre som funderar på att ta jägarexamen.

Att få sitta bredvid en erfaren jägare och uppleva spänningen med vildsvinsjakt blev en utmärkt introduktion till tjusningen med jakten. Dagen var dock väldigt kylig men alla fick upp värmen av att höra bra jakthundar driva och skälla ståndskall på vildsvin. Däremot blev vi lurade av vildsvinen denna dag.

Inte tomhänt

Man går ändå inte tomhänt från jakten utan bär med sig naturupplevelsen, spänningen, gemenskapen och trevliga samtal över öppen eld. Att så skedde även denna kunde alla deltagare vittna om.

Dessutom lades grunden till ett kontaktnät, inbjudningar till fler jakter och kommande samarbete, precis som det ska vara med JAQT.

För oss som arrangerade jakten känns det fantastiskt att via Svenska Jägareförbundet kunna erbjuda nya jägare denna möjlighet.

Sanna Graan

Jägareförbundet Danmark-Funbo-Vaksala

Toppfågeljakt – och minsann tittade faktiskt solen fram också. Fåglarna finns kvar i skogen, men vad gör väl det?

📷 Olle Olsson
.
.
.
.
.
#sverigesjakttidning #svenskjakt #toppfågeljakt #söndagsmys #söndagsfys
...

Ta hand om dig, jaga mycket och håll avstånd.

📷 Johnny Olsson
.
.
.
.
.
#godjul #sverigesjakttidning #svenskjakt
...

Strålande tider! Julen nalkas och nu kommer Svensk Jakt med ett nytt fullmatat januarinummer.
Trevlig läsning!
.
.
.
.

.
.
#sverigesjakttidning #svenskjakt #jakt #högtid #jaktglädje
...

Grått, blött och vindstilla. Perfekt väder för till exempel rådjursjakt.
Har du varit i skogen idag?
📷 Olle Olsson
.
.
.
.
.
.
#svenskjakt #tax #sverigesjakttidning #rådjursjakt #gråväder #jakt
...

...

Svensk Jakt nummer 12 – ute nu!
Omslagsfoto: Per Karlsson
.
.
.
#svenskjakt
#sverigesjakttidning
...