torsdag 26 november

Jakt & prylar

Publicerad 29 september 2014 - 09:07

Svensk Jakt tipsar om hur du hittar de bästa rådjurspassen och hur du beter dig på passet när drevdjuret väl dyker upp. Foto: Olle Olsson

Svensk Jakt tipsar om hur du hittar de bästa rådjurspassen och hur du beter dig på passet när drevdjuret väl dyker upp. Foto: Kjell-Erik Moseid

Så hittar du ett bra rådjurspass

Premium

Att på egen hand söka upp ett bra rådjurspass hör till jaktens höjdpunkter. Vi tipsar här hur du kan hitta ditt pass och hur du ska bete dig när rådjuret väl kommer.

Ett bra rådjurspass kan naturligtvis se ut på många sätt. Men drivna rådjur söker sig ofta upp på höjder, de följer viltstigar, de passerar öppna ytor på smalaste stället och de följer ofta beståndskanter mellan ung och gammal skog. Följer du dessa givna tumregler kommer du att få drevdjur i pass, men testa gärna att experimentera.

Personligen jagar jag ofta själv eller på tu man hand och den rådjursjakten bedrivs rörligt. Det vill säga att sakta och tyst förflytta sig efter drevets bukter.

Rör dig gärna – men ha inte bråttom, är ett tips. Efter upptag brukar det till exempel löna sig att stå helt stilla och se vad som händer. Ofta kommer rådjuret snabbt tillbaka till upptagsplatsen – och då står du redan på bästa passet!

Att hålla koll på vindriktningen så att vinden inte blåser från dig mot drevdjuret är i det närmaste ett måste om du ska få rådjuret i pass. Likaså är en öronmussla till kommunikationsradion och ljudlöst läge på mobilen enkla investeringar för en effektiv jakt.

Är ni flera som jagar rådjur är den rörliga jakten svårare att bedriva av säkerhetsskäl. Jag tycker att det i sådana fall är bättre att jaga ganska stora såtar så att drevet buktar framför passkyttarna.

Passar ni för trångt är risken stor att rådjuret hör eller får vittring av någon av passkyttarna. Det leder ofelbart till att rådjuret lämnar såten så snabbt det kan, går på långskjuts och börjar bukta långt bortom den såte ni tänkt jaga.

När drevdjuret kommer i pass

Få saker i jägarlivet är mer spännande att se drevdjuret närma sig passet och det är lätt att förhasta sig och på så sätt spoliera ett annars bra läge. Om rådjuret står stilla ska du också stå stilla. Rör inte en fena och försök för guds skull inte lägga an mot ett rådjur som står och tittar på dig, det leder i det närmaste ofelbart till att rådjuret försvinner med blixtens hastighet.

Rör dig istället när rådjuret rör sig, eller om du har träd mellan dig och drevdjuret så att det inte kan se dig. När skottläget sedan kommer är det bara att koncentrera dig för ett bra avslut.

Kommer det råget med ett eller flera kid ska kidet ovillkorligen fällas först. Tänk också på att geten ofta skiljs åt från sina kidar när hunden driver.

Om det påskjutna djuret sticker

Om du skjuter på ett rådjur som sticker iväg från platsen är det viktigt att du kopplar hunden. Vänta sedan minst en timme och genomför sedan eftersök.

Kvällen är räddad #jämthund #jämthundsvalp #svenskaälghundklubben #svenskjakt ...

Perfect way to end a loooong day🙌🏼 🦌🌿

Still can’t believe it🙏🏼

Crazy season 🍃🙌🏼🦌

Took this amazing stag, and the gamekeeper told me that he believed that it was around 13 years 🍃🙌🏼 🦌

Super thin body , perfect stag to take 🙌🏼

.
.
.

#kuiueurope #hunting #jagt #jagd #jakt #chasse #kuiu #kuiunation #kuiuinthefield #jagtidanmark #jäger #jaktförlivet #seetheunseen #blaserr8 #optics #swarovskioptik #svenskjakt #knækogbræk #redstag #jagenindeutschland #jæger #rifle #huntplanapp #forestfables #blaser #grs #swarovski #jagenmeinepassion #spartanunite #denmark
...

[Reklam] Höstkänsla med plusgrader i skogen nu, då passar detta perfekt! 👌🍁
🍁 BYXA PINEWOOD® FINNVEDEN HYBRID EXTREME
🍁 JACKA PINEWOOD® FINNVEDEN HYBRID EXTREME
[I samarbete med Pinewood.eu.]
.
.
.
.
.
.
.
#vildsvinsjakt #wildboarhunting #jakt pinewoodhunting_official #pinewoodhunting_official #BoarProtec #wildboarhunting
pinewoodhunting_official #vildsvinshund #pinewoodoutdoor_official #vildsvin #vildsvinsjakt #wildboar #jakthund #älgjakt #hunting #jägare #hunter #girlswhohunt #sweden #rallydriver #racinggirls #realtree #realtreeoutdoors #realtreeglobal #jagd #jagt #outdoor #svenskjakt #jentersomjakter
...

Nytt avsnitt av podden JÄGAREN!!
Veckans gäst är NIKLAS NILSSON

Niklas är jägare sedan barnsben och idag VD på Chevalier. I detta avsnitt får du som lyssnar ta del av Niklas tankar, erfarenheter och drömmar kopplade till jakt.

Som vanligt blir jag superglad om ni gillar podden och hjälper till att sprida och dela den 🙌
,
,
#jakt #podcast #JÄGAREN #svenskjakt #chevaliersweden #huntingwithstyle #huntingwithstylesince1950 #kunskap #samtal #podd #jägare
...

Vilket stycke! ☺ 🐗 Ena karrén (och nacke) från min galt. Jäklar vad det ska bli härligt att lägga en sån bit på grillen! 😋 Haft en mysig kväll i slaktboden med david.albinsson och munsorobban och på lördag blir det korvtillverkning 🌭 🌭🌭 #vildsvin #vildsvinsjakt #vildsvinskött #vildsvinskarré #bramatfrånskogen #svenskjakt #viltkött ...

Svensk Jakt nummer 12 – ute nu!
.
.
.
#svenskjakt
#sverigesjakttidning
...