måndag 17 maj

Jakt & prylar

Publicerad 29 september 2014 - 09:07

Svensk Jakt tipsar om hur du hittar de bästa rådjurspassen och hur du beter dig på passet när drevdjuret väl dyker upp. Foto: Olle Olsson

Svensk Jakt tipsar om hur du hittar de bästa rådjurspassen och hur du beter dig på passet när drevdjuret väl dyker upp. Foto: Kjell-Erik Moseid

Så hittar du ett bra rådjurspass

Premium

Att på egen hand söka upp ett bra rådjurspass hör till jaktens höjdpunkter. Vi tipsar här hur du kan hitta ditt pass och hur du ska bete dig när rådjuret väl kommer.

Ett bra rådjurspass kan naturligtvis se ut på många sätt. Men drivna rådjur söker sig ofta upp på höjder, de följer viltstigar, de passerar öppna ytor på smalaste stället och de följer ofta beståndskanter mellan ung och gammal skog. Följer du dessa givna tumregler kommer du att få drevdjur i pass, men testa gärna att experimentera.

Personligen jagar jag ofta själv eller på tu man hand och den rådjursjakten bedrivs rörligt. Det vill säga att sakta och tyst förflytta sig efter drevets bukter.

Rör dig gärna – men ha inte bråttom, är ett tips. Efter upptag brukar det till exempel löna sig att stå helt stilla och se vad som händer. Ofta kommer rådjuret snabbt tillbaka till upptagsplatsen – och då står du redan på bästa passet!

Att hålla koll på vindriktningen så att vinden inte blåser från dig mot drevdjuret är i det närmaste ett måste om du ska få rådjuret i pass. Likaså är en öronmussla till kommunikationsradion och ljudlöst läge på mobilen enkla investeringar för en effektiv jakt.

Är ni flera som jagar rådjur är den rörliga jakten svårare att bedriva av säkerhetsskäl. Jag tycker att det i sådana fall är bättre att jaga ganska stora såtar så att drevet buktar framför passkyttarna.

Passar ni för trångt är risken stor att rådjuret hör eller får vittring av någon av passkyttarna. Det leder ofelbart till att rådjuret lämnar såten så snabbt det kan, går på långskjuts och börjar bukta långt bortom den såte ni tänkt jaga.

När drevdjuret kommer i pass

Få saker i jägarlivet är mer spännande att se drevdjuret närma sig passet och det är lätt att förhasta sig och på så sätt spoliera ett annars bra läge. Om rådjuret står stilla ska du också stå stilla. Rör inte en fena och försök för guds skull inte lägga an mot ett rådjur som står och tittar på dig, det leder i det närmaste ofelbart till att rådjuret försvinner med blixtens hastighet.

Rör dig istället när rådjuret rör sig, eller om du har träd mellan dig och drevdjuret så att det inte kan se dig. När skottläget sedan kommer är det bara att koncentrera dig för ett bra avslut.

Kommer det råget med ett eller flera kid ska kidet ovillkorligen fällas först. Tänk också på att geten ofta skiljs åt från sina kidar när hunden driver.

Om det påskjutna djuret sticker

Om du skjuter på ett rådjur som sticker iväg från platsen är det viktigt att du kopplar hunden. Vänta sedan minst en timme och genomför sedan eftersök.

Första etappen är klar!
Nu finns äntligen våra kryddor att köpa i webshopen på www.olbryggeriet.se 😍

Fyra olika blandningar för olika tillfällen.

•Krutrök.
•Knallpulver.
•Svinaröv.
•Storfiskarn.

Just nu får ni dessutom 25% rabatt på alla kryddor, när ni använder rabattkoden: Brewhunter25 👌😁

Mer info om kryddorna finns på hemsidan.
Länk i bio!
.
.
.
#jakt #jagt #grillatärgodast #ölbryggeriet #pk_hunting #jägare #microbryggeri #vildmarken #svenskjakt #alltomjaktochvapen #jaktjournalen #JägarensKall #Svinaröv #Knallpulver #Krutrök #Storfiskarn #kött #grill #mat
...

Sven med en älg som jag sköt åt honom för någon höst sedan. Jag satt och skulle grilla mig någon korv när Sven drog upp i berget bakom mig och kom ned med den här ensamma kalven i perfekt gångstånd i famnen på mig. Ibland så går det enkelt men oftast så gör det inte det 🙈

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
#wehunt #frånskogtillbord #lexjaktmedgråhund
...

That Monday feeling! 👌😁🧚‍♀️🇳🇴
[Reklam i samarbete med Pinewood.eu] – Länk i bio! 🐾
* BYXA FINNVEDEN HYBRID EXTREME
.
.
.
.
.
#vildsvinsjakt #wildboarhunting #vildsvinsjaktmedhund
#jakt zodiacsverige #zodiacsverige pinewoodhunting_official #pinewoodhunting_official #BoarProtec #wildboarhunting #easyhunt
pinewoodhunting_official #vildsvinshund #pinewoodoutdoor_official #vildsvin #vildsvinsjakt #wildboar #jakthund #älgjakt #hunting #jägare #hunter #girlswhohunt #sweden #rallydriver #racinggirls #realtree #realtreeoutdoors #realtreeglobal #jagd #jagt #outdoor #svenskjakt #jentersomjakter #yespinewood
...

Knæk og bræk til alle 🙌🏼🍃

Let’s see what tomorrow brings 🦌🙌🏼🌿

I was lucky enough to connect on day 1 👍🏼

Can’t wait to get back out there 🦌🙌🏼📯

.
.
.

#kuiueurope #hunting #jagt #jagd #jakt #chasse #kuiu #kuiunation #kuiuinthefield #rifle #jäger #jaktförlivet #blaserr8 #nature #optics #swarovskioptik #svenskjakt #knækogbræk #roebuck #jagenindeutschland #jæger #rådyr #huntplanapp #forestfables #bukkejagt #bukkejagt2021 #swarovski #jagenmeinepassion #spartanunite #denmark
...

3,5 kg färdigskivad och Al veds rökt Rådjursstek levererades hem idag utav Petter🙏🏻❤️ #svenskjakt #bockjakt #röktrådjursstek #kvalitetsmat #ingetskitfrånbutik #egenskjutet ...

Intresserad av mufflonjakt?
Jakt från juni till augusti.
Baggar från ca 70cm och större. Många fina troféer. Medaljbaggar i olika valör. Mejla Esstugans@gmail.com för att boka jakt!
Mycket spännande och trevlig jakt i fin miljö.
Kontakta oss för pris och upplägg.
www.esstugan.se
#jakt #mufflon #mufflonfår #jakthägn #mufflonjakt #jagamufflon #sommarjakt #medaljbagge #medaljhorn #svenskjakt #vildmarken #hägnjakt #vilthägn #jägare #jakttjej
...