fredag 5 mars

Publicerad 25 januari 2021 - 07:00

”Kör vi fast nu?!” – Moderna lösningar för jägaren i skog och mark

”Kör vi fast nu?!” hörde jag från passagerarsätet och visst, tanken hade slagit mig. Nog för att jag har fyrhjulsdrift på min gamla kombi, men markfrigången är inte den högsta och den är ärligt talat nog inte ämnad att köra i för djup lera, sand eller jord.

Mina däck är av traditionell typ, men är mest tänkta att köra på landsväg, att vara tysta och ha bra grepp på asfalt samt vid snö. Det är långt ifrån de förhållanden som vi har nu på skogsvägen till samlingsplatsen för dagens jakt.

Här är det istället jord, vatten, lera och kraftig lutning. Jag borde kanske välja andra däck nu under jaktsäsongen, däck som är mer anpassade för ändamålet. Jag borde kanske även på riktigt ta och fundera på att byta till en bil som passar bättre till mitt intresse och min livsstil.

Dessutom är det inte alltid helt lätt att hitta, en dedikerad bil-GPS borde kanske vara på sin plats. Det måste ju finnas moderna lösningar för jägaren i skog och mark.

För den som vill ge sig ut med sitt fordon och lämna traditionella vägar finns det både särskilda bilar och speciella däck för just detta. Här presenteras Volkswagen Touareg Edition X R-Line samt outdoor-däck från Michelin som är ämnade för detta ändamål.

 

En bil med historia

Ordet Touareg härstammar från Afrika och beskriver en nomadgrupp i Sahara. Nomad är en bra beskrivning på en bil som är tänkt att transportera, ta sig fram och stötta jägare som skall både till och ut i skog och mark.

 

Volkswagen Touareg, jaktutrustad.

Bilen lanserades 2002 och modellen som utvecklades i samarbete med Porsche har terrängegenskaper och var Volkswagens första modell i SUV-klassen.

 

Från skidor till jakt

Skidåkaren Marcus Hellner, ursprungligen från Skövde, men numera bosatt i Gällivare, kan stoltsera med både OS-guld (2010), Svenska Dagbladets guldmedalj (”Bragdguldet” 2010), VM-guld (2011), och Årets manlige Idrottare (både 2011 och 2012).

Marcus började ta tag i sitt intresse för jakt när han flyttade upp till Gällivare under gymnasietiden och han har jagat sedan dess. Han jagar drygt 30 dagar om året och då är det främst älg och ripa som står på programmet. Det är framför allt att vara i naturen och att man får bra kött som är Marcus främsta skäl att jaga enligt honom själv.

 

Val av jaktbil

Vi fick tillfället att samtala med Marcus om vad han tycker är viktigast när det gäller hans val av jaktbil.

– När jag väljer jaktbil är det främst framkomlighet och trygghet jag tänker på, att kunna ta sig ut på pass och hem igen säkert. Det jag särskilt värdesätter är fyrhjulsdrift, hög markfrigång och en bil som inte skakar eller kränger, berättar Marcus.

 

”Touaregen tar sig fram fint och uthålligt, även när det är några decimeter snö eller slirig lera. Det är heller och inga problem att dra släp med tung last. Den är stark och pålitlig, och det är viktigt för mig.” Marcus Hellner

Han kör idag en Volkswagen Touareg och på frågan vad han uppskattar mest med denna bil svarar han:

– Jag har testat olika modeller av stora och små bilar, men det jag verkligen gillar hos Volkswagen är komforten, de utmärkta vinteregenskaperna och att den är riktigt stark, säger Marcus Hellner.

Och fortsätter:

– Att köra en Touareg är ju en grymt härlig känsla när man är på väg ut att göra något man ser fram emot och tycker om. Här är Touareg en naturlig del av min jaktupplevelse.

 

Säkert och tryggt

Att jaga och uppleva naturen är ofta en stark drivkraft för en jägare. Att säkert och tryggt kunna ta sig ut till och under en jakt är viktigt för både säkerhet och själva upplevelsen. En bil som används till jakt har andra krav på sig än exempelvis en stads-, pendlings- eller ”köra-ungarna-till-träningen”-bil. Volkswagen Touareg passar till allt ovan, men särskilt för transport till och under jakt.

En nyhet är att Touareg R blir den första Volkswagen-modellen som kan erbjuda assisterad körning i höga hastigheter, detta via systemet Travel Assist som automatiskt justerar bilens position i längd- och sidled. Travel Assist är standard på den svenska marknaden.

 

Mer digitalt

Med den senaste Touareg erbjuder Volkswagen för första gången en förarmiljö som är helt digital. Förardisplayen (12”) tillsammans med navigationssystemet (15”) arbetar integrerat och i samförstånd och med detta erbjuder Volkswagen ett Infotainment-system som nästan helt saknar knappar och reglage av traditionellt slag.

 

Night Vision

Mycket av färd till och från jakt sker under det mörka halvåret i vårt land. För att underlätta detta och för ökad säkerhet finns funktionen ”Night Vision”. Tekniken ger föraren en längre siktsträcka än vad halvljuset når, detta genom att visa värmebilder. Tekniken hjälper till att upptäcka personer eller djur inom bildområdet och detta märks ut med gul färg direkt i förardisplayen.

 

Över stock och sten

Touareg kommer verkligen till sin rätt när färden går från motorväg in i skog och mark. Med aktiv fyrhjulsstyrning som tillval, och med individuell drift på varje hjul, blir det smidigare vid utmanande miljöer och underlag. Fyrhjulsstyrningen ger en imponerande kort vändradie, något som kan komma väl till pass när bilen skall vändas ute i terrängen.

För att motverka krängningar och förbättra kurvtagning så går bilen dessutom att utrusta med en adaptiv krängningshämmare. Denna funktion är elektromekanisk istället för traditionellt hydraulisk. Detta medför att bilen blir mer responsiv vid styrning, även om det sker i låga hastigheter.

 

Extra offroad-paket

För den som planerar att köra extra mycket i terräng, finns ett särskilt Offroad-paket som tillval. Paketet gör att Touareg hanterar svåra och utmanande underlag och förhållanden på ett smidigare och bättre sätt. Även om bilen är bra rustad från början för sådana resor så gör de extra funktionerna den ännu mer dedikerad för uppgiften. Förutom de sju standard-körlägena, kan lägen för ”GRUS” och ”SAND” väljas för att anpassa motor och växellåda till förutsättningarna.

Touareg bjuder på en markfrigång upp till 258 mm och tål vattendjup upp till 50 cm. Vad gäller färd i kraftig lutning så är förmågan att ta lutning enligt följande; 45 grader i backar (fram och bak) samt sidolutning upp till 35 grader.

 

Motorversioner

Nytt för 2020 är att bilen även finns i miljövänlig laddhybrid med en systemeffekt på imponerande 462 hk, Touareg R. Är batteriet är tillräckligt laddat startar bilen i det helelektriska E-MODE-läget för utsläppsfri körning upp till 47 km, detta enligt körcykeln WLTP.

Laddhybriddriften består av en bensindriven V6 TSI-motor (turboladdad och direktinsprutad) med en cylindervolym på 3,0 liter, en elmotor och ett litiumjonbatteri. Batterikapaciteten är 14,1 kWh netto (17,9 kWh brutto). TSI-motorn och elmotorn är integrerade i motorutrymmet fram och batteriet sitter monterat under det 610 liter stora bagageutrymmet.

Som motoralternativ finns även Touareg i V6 med 340 hk i bensinversion samt 286 hk som Diesel.

 

Stark och pålitlig

Touaregen har imponerande offroad-egenskaper, och på frågan hur den är att köra i skog och mark svarar Marcus Hellner:

– Touaregen tar sig fram fint och uthålligt, även när det är några decimeter snö eller slirig lera. Det är heller inga problem att dra släp med tung last. Den är stark och pålitlig, och det är viktigt för mig, säger han.

 

”Beroende på bil får du även livslängd och rullmotstånd som är fördelaktig om du väljer rätt däck. För en bil som används till jakt så krävs bra framkomlighet, ett däck som tål stryk och är allround i form av du kan köra både offroad och onroad med den.” Peyman Sabet

Däck för skog och mark

Även om Michelin är kända och erkända från racing så har de mycket att erbjuda för den som vill transportera sig i skog och mark. Deras hängivna arbete har inte gått branschen obemärkt förbi och 2020 blev Michelin för andra året i rad Tire Manufacturer of the Year, samt fick även utmärkelsen Tire Technology 2020 Innovation Award.

 

Peyman Sabet från Michelin Sverige, jägare och VD, berättar:

– Jag ser ofta att där jägaren eller bilföraren i fråga har kompromissat lite, så är det på just däck. Kör du bara landsväg är det klart att ett traditionellt vinterdäck är bra. Men om du har en bil som du även kör på skogsvägar, jord och kanske en del gyttja så är det bättre med mer dedikerade däck, säger han.

Rätt däck bidrar till ökad framkomlighet och säkerhet, föraren får även bättre prestanda/handling ur sin bil om det är rätt däck på.

 

Peyman fortsätter:

– Beroende på bil får du även livslängd och rullmotstånd som är fördelaktiga om du väljer rätt däck. För en bil som används till jakt så krävs bra framkomlighet, ett däck som tål stryk och är allround så att du kan köra både off-road och on-road med det.

Michelin-gruppen har med sitt anrika varumärke BFGoodrich, ett däck ämnat för målgruppen som rör sig mycket utanför traditionella asfaltsvägar. BFGoodrich All Terrain T/A KO2 är ett slitstarkt offroad-däck som klarar både lera och snö. Användaren kan alltså utan problem köra både till jakten och ut till pass.

– Det vanligaste är att man vill ha däck som är mer sportiga, men man glömmer oftast att dessa inte är gjorda för att köras i terräng och på grusvägar. Det är viktigt att man köper och rådfrågar sin däckhandlare för att få rätt däck för körningen/behovet och bil. Euromaster är en Michelin-ägd däckkedja som kan ge den typ av expertråd till konsument. Michelin CrossClimate (sommardäck med vinteregenskaper) kan vara ett bättre val än till exempel Pilotsport-däck till dem som kör offroad och jagar ibland, förklarar Peyman.

 

Vad skall man tänka på gällande däck till sin pick-up, SUV eller 4-hjuling ämnad för jakt?

– Välj däck som har starka däcksidor och som är gjorda för att hantera offroad (lera och snö). BFGoodrich All Terrain T/A KO2 är designat för att klara både asfalt och offroad (50 % – 50 % däck) med förstärkta däcksidor och som har +15 % längre livslängd än sin föregångare och även +10 % bättre drivkraft i lera och +19 % drivkraft i snö, berättar Peyman.

Och fortsätter:

– Det är ju däcket som är i interaktion med underlaget, det är däcket som är kontaktyta och faktiskt bestämmer mycket hur det skall gå i lera, snö, på is eller i sörja.

 

Men vad gör BFGoodrich däck extra bra för jägare?

– När man är på jakt kan vad som helst hända och man behöver ha maximal tillgång till framkomlighet vid behov. Att få punktering/däckskador eller fastna i lera är inget någon jägare räknar med eller vill råka ut för, konstaterar Peyman.

Det gäller även att välja däck som tål skillnader i väderomslag. Däcken är av gummi och om det hastigt går från +3 till -2 gäller det att ha ett däck som kan hantera det. Detta kan exempelvis hända om färden går från boende och bilen står nära ett hus eller i ett garage och direkt ut i skog och mark med påfrestande underlag. Peyman förklarar:

– Ett varmt däck reagerar annorlunda mot utmanande underlag än ett kallt. Det gäller att välja ett däck med bra blandning av högkvalitativt gummi och bra mönstring anpassat både för kallt och varmare underlag, vare sig det är grus, gyttja, lera eller kanske till och med vatten, inklusive is.

 

För den permanenta jaktbilen

Det finns även de som har en permanent jaktbil, alltså en jaktbil som enbart kör i skog och mark och på skogsvägar, alltså ett fordon som kanske står vid jaktstugan, eller på gården. Och vars avsikt kanske enbart är att inspektera skog och mark, köra ut jaktskyttar till pass, hämta vilt eller på annat sätt endast röra sig under offroad-liknande förhållanden. För dessa fordon finns BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3.

– Vi har sett att det finns en stor mängd förare som har en bil som enbart går utanför traditionella asfalterade vägar. För dem har vi däcket Mud-Terrain T/A KM3, det är ett däck som är 80 % anpassat för mark med rötter, mossa, grus, sten, lera, sand och vatten. Det passar till 4- eller 6-hjulingen, jaktbilen som enbart kör i skog, eller den som har en bil som kör ytterst lite på asfalt.

Med Volkswagen Touareg tillsammans med BFGoodrich All Terrain däck från Michelin-gruppen är jägaren och dess passagerare i bilen mer än väl rustade för de utmaningar som svenska skogsvägar erbjuder. För är det någon gång man absolut inte vill köra fast eller inte komma fram är det när det är jakt och storälgen är på gång.

 

 

BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3

 

Gjord för lera, byggd för att klättra

och skapat för att erövra:

De mest extrema egenskaperna

någonsin i ett däck.

 

20 %  ON-ROAD,  80 % OFF-ROAD

 

GREPP OCH DRIV PÅ STEN:

8 % bättre’*

 

DÄCKSIDAN:

27 % starkare*

 

*= Än föregående modell

 

 

BFGoodrich All Terrain T/A KO2

 

Hållbarhet, dragkraft och livslängd:

vårt bästa All Terrain-däck någonsin

 

Tuffare däcksidor, bättre drivkraft

och fler kilometer on/off road.

 

50 % ON-ROAD, 50 % OFF-ROAD

 

FLER MIL ON/OFF ROAD:

Livslängd: +15 % längre på asfalt*

 

BÄTTRE ALL TERRAIN-DRIVKRAFT:

+10 % BÄTTRE DRIVKRAFT I LERA*

+19 % BÄTTRE DRIVKRAFT I SNÖ*

 

*= Än föregående modell

 

Gräva djupare i världen av ballistik. Upplev vår ballistikapp eller webbgränssnitt – och ta del av all tillgänglig laddata från vår ballistikavdelning.

 

BFGodrich Mud-Terrain T/A KM3

Gjord för lera, byggd för att klättra

och skapat för att erövra:

De mest extrema egenskaperna

någonsin i ett däck.

 

20%  ON-ROAD,  80% OFF-ROAD

 

 

BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3

Gjord för lera, byggd för att klättra

och skapat för att erövra:

De mest extrema egenskaperna

någonsin i ett däck.

 

20%  ON-ROAD,  80% OFF-ROAD

Skribent

Boo Westlund

boo.westlund@svenskjakt.se

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.