Nya Dacia Duster har allt jägaren behöver, men inte mer än så.

Fyrhjulsdriven jaktbil – till halva priset

Nya Dacia Duster har LED-strålkastare, aktiva säkerhetssystem, pekskärm, kompetent fyrhjulsdrift och finns även med hybridmotor. Men i grunden är det fortfarande en bil som fokuserar på det väsentliga – vilket lämnar mer pengar över till annat.

Det har blivit dyrt att köpa bil. Den billigaste versionen av Sveriges just nu mest sålda bil kostar i skrivande stund 686 000 kronor. Det är 1,6 gånger vad genomsnittssvensken tjänar på ett år – och därför ett helt orimligt köp för de allra flesta.

Men det finns alternativ. Faktum är att det går att få tag i en helt ny bil med rymlig kupé, hög markfrigång, fyrhjulsdrift och modern säkerhetsteknik till mindre än hälften av priset för ovan nämnda bästsäljare.

Succé för Dacia

Sedan Dacias nylansering i Europa för 20 år sedan har märket gjort succé. Filosofin om att inte krångla till saker i onödan uppskattas uppenbarligen av bilköparna, inte minst de som betalar med sina egna pengar. Vid halvårsskiftet 2024 är Dacia Sandero Europas mest sålda bil alla kategorier, och Dacia Duster den mest sålda SUV:en till konsumenter.

Trots det maffiga intrycket är Dacia Duster lika smidig som förr.

När den tredje generationen av Dacias ikoniska SUV nu nått marknaden är det lätt att tro att Dacia har tappat sitt fokus på kostnadseffektivitet. LED-strålkastarna, aluminiumfälgarna och de skarpa karosslinjerna ger bilen ett modernt och tufft utseende som ger intrycket att verkligen allt är nytt – men under ytan finns rationalitetsprinciperna kvar.

Fyrhjulsdriften en paradgren

Trots det maffiga intrycket är den sitt ursprung trogen. Yttermåtten är inte större än föregångarens, fyrhjulsdriften är fortfarande en paradgren och den väger fortfarande mindre än ett och ett halvt ton. I en lättare bil räcker en mindre, och bränsleeffektiv motor, samtidigt som den blir smidigare att köra. Hundratals hästkrafter i en vanlig personbil är helt enkelt inte nödvändigt.

För jägare är den bensindrivna mildhybridversionen TCe 130 troligen det bästa valet, eftersom den går att kombinera med fyrhjulsdrift.

Oavsett drivlina är nya Duster en oöm bil som är gjord för att användas.

För den som klarar sig med framhjulsdrift finns nya Duster också som fullhybrid, vilket är en nyhet för modellen. Den kommer med 140 hästkrafter och en automatisk växellåda som använder elmotorer för att synkronisera kuggarna, och som därför inte behöver någon koppling. Det här är versionen för den som kör i stan oftare än på leriga skogsvägar, men som inte vill slösa bort värdefull tid på att leta efter laddstolpar när jakten kallar.

Gjord för att användas

Oavsett drivlina är nya Duster en oöm bil som är gjord för att användas, även bortom de asfalterade vägarna. Markfrigången är upp till 217 millimeter och korta överhäng gör det möjligt att tackla backar med upp till 31 graders lutning. De nya körprogrammen hjälper föraren i krävande situationer, som till exempel vid utförskörning i brant terräng.

Dacias Starkle®-skyddspaneler tillverkas av delvis återvunnen plast.

För att skydda mot kvistar, grenar, snår och dörruppslag på parkeringsplatsen är bilen också utrustad med vad Dacia kallar Starkle®; skyddspaneler av delvis återvunnen plast som löper runt hela bilen. Plasten skyddar lacken mot repor, och eftersom själva panelerna är olackerade döljer de eventuella repor väl.

Tillbehör som ska användas

Utrustningsnivån Extreme kommer med ytterligare finesser för den som trivs utomhus, till exempel den tvättbara och smutsavvisande Microcloud-klädseln som gör inredningen lättare att hålla ren, och takrails som kan förvandlas till tvärgående takräcken. Bland tillbehören finns andra bra att ha-saker som avtagbar dragkrok, rejäla gummimattor och en skyddsmatta för bagageutrymmet. Här finns också ett campingkit komplett med ett formsytt baklucketält och mörkläggningsgardiner, för den som vill kunna använda bilen som övernattningsplats.

Tillbehören, precis som resten av bilen, är gjorda för att användas – utan att kosta för mycket.

Känns det tilltalande? Besök då din närmaste handlare och ta en närmare titt på nya Dacia Duster. Det är det värt.

Pris för Dacia Duster

Helt nya Dacia Duster fås från 269 900 kronor*, klicka här för att läsa mer och studera tillbehörslistan på Dacias hemsida.

*Alla priser är rekommenderade priser inkl. moms och gäller kundorder t.o.m. 31/10 2024. 
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 5,1–6,0 l/100 km,

CO2-utsläpp 114–136 g/km (WLTP). Extrautrustning kan påverka förbrukning och CO2. Bilen på bilden är extrautrustad. Med reservation för felskrivningar, ändringar och lokala avvikelser.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.