Tyst i skog och mark, på fyra drivande hjul. Jägaren Robin Andreasson gillar nya Volkswagen ID.4 GTX.

Smidig el-SUV för den medvetna jägaren

Intresset för elbilar ökar i samhället, både gällande familjebilar, transportbilar, sportbilar och bilar för skog och mark. En elbil är en naturlig del för många i dagens samhälle. De är enkla att köra och underhålla samt miljöhänsynen är stor, vilket blir viktigare för fler och fler förare. Valet av elbil hjälper jägaren att värna om naturen och sköta viltvården så humant som möjligt. En tyst bil som inte röjer jägaren vid transport är en uppskattad bonus som helt klart välkomnas av jägarkåren.

Förmågan att kunna lasta ordentligt och ta sig fram på skogsväg samt vända smidigt i skogsmiljö är viktig för en jägare. Det är oftast mer än två passagerare som skall med, ibland en hund och nästan alltid väldigt mycket packning.

En bil som är tyst och inte gör avtryck i miljön är viktigt för både naturupplevelsen och jakten i sig. Dessa är oftast självklara egenskap för en modern jägare. Volkswagens ID.4 GTX är en smidig, lättlastad SUV med bra markfrigång, laddad med två smarta och starka elmotorer (en fram och en bak) samt effektiv fyrhjulsdrift.

 

Volkswagen har tradition av att tillverka elbilar. I nya ID.4 GTX har Volkswagen lanserat en modell som ska passa den aktiva och miljömedvetna ägaren.

El sedan 2013 och bilar sedan 1930

Volkswagen har haft med moderna elbilar i flottan sedan 2013, då med modellen e-up!. Produktionen med att göra bilar startade annars så tidigt som 1930 med projektet ”folkbilen” med Ferdinand Porsche i spetsen.

Sedan dess har många uppskattade modeller sett dagens ljus och den kanske mest kända för dagens jägare är Amarok, Passat Alltrack och Tiguan som alla tre är mycket uppskattade.

 

I skog och mark. För jägaren Robin Andreasson var valet lätt.

Modern fyrhjulsdrift med dubbla motorer

Moderna tider kräver moderna lösningar, lägg till miljöfokus på detta perspektiv så har vi Volkswagen ID.4 GTX. Det är en stor SUV i mellanklassen som erbjuder körglädje och koldioxidneutral körning. Det är lätt att konstatera att ID.4 GTX är en mångsidig bil i alla avseenden – den har en stor kupé och ett rymligt bagageutrymme.

Tillsammans levererar de båda elmotorerna en maximal effekt upp till 299 hk och kan samarbeta för att ge bilen effektiv elektrisk fyrhjulsdrift. ID.4 GTX är en modern transportlösning och en konstruktion där elmotorns fördelar mekaniskt kommer till sin rätt.

 

Tar sig fram

Med modern och intelligent fyrhjulsdrift, i tillägg bra styrka och drivmoment tack vare elmotor lämpar sig ID.4 GTX väl som jaktbil. En jägares vardag innebär oftast att ta sig fram på gropiga, leriga och steniga skogsvägar. Det är inte ovanligt med transport genom exempelvis grus, vatten och lera eller djupa fåror efter exempelvis traktor eller skogsmaskiner.

 

Effektiv, dynamisk fyrhjulsdrift

Strategin för bilens fyrhjulsdrift hanteras av ett intelligent styrsystem som bestämmer hur det tillgängliga vridmomentet ska fördelas mellan de båda elmotorerna för att åstadkomma optimal balans mellan effektivitet, dynamik och körstabilitet. Detta märks verkligen på utmanande skogsvägar, då bilen effektivt tar sig fram.

 

Jägaren Robin Andreasson gillar sin nya suv, en Volkswagen ID.4 GTX.

Ett bra verktyg

Robin Andreasson, rådjurs- och älgjägare samt hundförare intygar trygghet och pålitlighet gällande bilar från Volkswagen. Denna jagande Göteborgare med taxen Doris och Jämten Häxa har testat ID.4 GTX i samband med en morgon i skogen.

– Jag har alltid haft bra bilar och de från Volkswagen har verkligen gjort jobbet för mig, de har alltid varit ett bra verktyg som är med hela vägen, förklarar han.

 

Jaktmässig körprofil

Ibland kräver situationen att bilen färdas på utmanande underlag, det kan vara lerig traktorspår, djupa gropar i vägbanan eller lös sand. Då är det bra att kunna justera hur bilen driver och uppför sig.  Med körprofilväljaren på ID.4 GTX kan föraren ändra karaktär på elmotorerna, de reglerbara dämparna (tillval) och styrsystemet. Det finns fem olika lägen att välja mellan med olika justeringar. I körprofilen ”Traction” är fyrhjulsdriften till och med permanent aktiverad upp till 20 km/h.

 

Över stock och sten på dåliga vägar, samtidigt med en imponerande räckvidd och snabb laddning.

Lång räckvidd

Batteriet har en lagringskapacitet på upp till 77 kWh (netto), vilket räcker för en realistisk räckvidd på upp till 480 km (WLTP). Med en maximal laddningskapacitet på 125 kW går det snabbt att ladda batteriet.

Bromsenergiåtervinningen är en viktig faktor för energisnål körning. Via växelspaken väljer föraren om ID.4 GTX ska rulla fritt eller direkt. Beroende på vad föraren väljer kan systemet Eco Assistance på egen hand sköta hur bilen ska rulla fritt och använda energiåtervinningen så fort man närmar sig ett område där hastighetsgränsen är lägre.

 

Design för en ny era

Exteriören på ID.4 GTX utstrålar kraft och den strömlinjeformade karossen ger bilen mycket god aerodynamik. Exklusiva designdetaljer ger flaggskeppsmodellen en sportig men samtidigt tuff look.

 

Modern teknik i en bil anpassad för jägarens behov. Robin Andreasson har gjort sitt val.

Ny belysningsteknik

En bra jaktbil handlar inte enbart om att ta sig fram i svår terräng, färd till och från jaktmarken skall även den kunna utföras med hög säkerhet. En del av detta är att föraren sitter högt och ser bra, en annan är att bilen erbjuder effektiv belysning. De standardmonterade IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. LED-belysning i luftintagsgrillen gör bilens ljussignatur extra tydlig när mörkret fallit. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.

 

Stort utrymme

Volkswagens elbilsplattform (MEB), som ID.4-versionerna är baserade på, möjliggör en helt ny layout ombord. De tekniska komponenterna tar väldigt lite plats, och hjulbasen är lång: hela 277 cm lång. Det gör att kupén blir lika rymlig som i en konventionell SUV i närmast högre fordonsklass – alltså riktigt rymlig.

 

En trotjänare för aktiva ägare och jägare.

En trotjänare

Bagageutrymmet i ID.4 GTX har en volym på 543 liter och kan utökas till hela 1 575 om man fäller fram baksätet (med last till taket). Med tillvalet dragkrok kan denna toppmodell dra släp med en vikt på upp till 1 200 kg (bromsat, vid 12 % stigning).

– Jag har alltid funnit en effektiv slitvarg och ett bra lastfordon i Volkswagen och GTX är inget undantag förklarar Robin.

– Den är en mellan-SUV, men väldigt stor för att vara i den klassen. En hundbur för en mellanstor hund samt jaktpackning för 1-2 personer är inga problem alls, avslutar Robin Andreasson.

 

Läs mer om bilen här (Volkswagens hemsida)

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.