Älgvandring lika populär som musikhjälp
Sveriges Televisions satsning på så kallad slow-tv där älgvandringen över Ångermanälven direktsänds dygnet runt på SvT Play lockar mängder av tittare. Fram till i onsdags hade sändningen tittats på i över 1,5 miljoner timmar.
Trots att älgvandringen inte kommit igång på allvar tycks svenskarna uppskatta att sitta framför tv eller dator och i långsamt tempo följa vårens framsteg vid Ångermanälven.
En förbisimmande knipa, ett drivande isflak, ett sångsvanspar, renar och så älgar på gång. Utöver det ett långsamt panorerande över skogar och vatten genom ett stort antal kameror utplacerade på strategiska platser. Något som tycks tilltala tittarna.
Stilla tv
Slow-tv produceras av SVT Umeå där projektledaren Johan Erhag är nöjd med reaktionerna.
– Vi har fått jättefin respons, från att vi började sändningen den 15 april. Det dök inte upp några älgar först, då var man lite nervös. Det var verkligen stilla tv men det finns något meditativt med att titta på det här, säger han på SVT:s hemsida.
Fantastiskt djur
På SVT Play har Den stora älgvandringen startat över en miljon gånger och totalt hade man fram till i torsdags registrerat över 1,5 miljoner uppspelade timmar.
– Det är helt magiska siffror. Det finns nog inget annat projekt, möjligtvis Musikhjälpen, som är uppe i den nivån. Så det är klart att det här är SVT Umeås största projekt just nu, säger Johan Erhag.
Sändningarna i Play kompletteras av tre studioprogram som sänds i vanlig tv veckovis från älvstranden, där Linda Olofsson med inbjudna gäster berättar om det fantastiska viltet älgen.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.