Journaliststudenter skapar jaktmagasin

18 journaliststudenter på Göteborgs universitet har under tre månader jobbat med ett jaktmagasin. Efter granskning av de titlar som finns på marknaden har de riktat sig mot yngre och mot kvinnor – i magasinet Villebråd.
– Eftersom vi inte hade några tidigare kunskaper om jakt har vi närmat oss ämnet med respekt. Vi har fått använda våra journalistiska kunskaper och lägga oss på en nivå som kan passa nya jägare, säger Beatrice Dalghi som delar chefredaktörsposition med Axel Norén.
– Vi har valt att fokusera på människorna bakom jakten snarare än prylar och tekniker, fyller Axel Norén i.
Mer jämställt
Efter att ha gått igenom de jaktmagasin som finns på marknaden hittade de sin målgrupp. Deras tänkta läsare blev en kvinna i 30-årsåldern, och därmed började de söka efter jagande kvinnor för att kunna gestalta dem på ett bättre sätt än jaktpressen idag gör.
– De jakttidningar vi gick igenom hade mycket fokus på äldre och män. Vi ville utjämna könen och hitta fler kvinnor. För att göra det fick vi gräva lite djupare, säger Beatrice Dalghi.
Jakten som livsstil
Under tiden med magasinet har studenterna fått en ökad förståelse för jakten, även om det internt varit få diskussioner om jaktens.
– Jag har förstått att jakten är en livsstil och mycket mer än en hobby, avslutar Beatrice Dalghi.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.