Ny forskning: Varg på väg dubbelt så snabb

Foto: Olle Olsson

Forskningsprojektet Skandulv presenterar i sitt senaste nyhetsbrev nya resultat från forskning på varg och andra rovdjur.

I fyra artiklar publicerar svenskjakt.se Skandulvs svenska sammanfattning av de vetenskapliga publikationerna.
I den tredje artikeln sammanfattas hur vargar drar nytta av vägar vid förflyttningar:
Beteendemässiga reaktioner av varg på vägar: en skalberoende ambivalens

Under den senaste tidens återkolonisering i flera industriländer, har stora rovdjur tvingats att klara av ett förändrat landskap som domineras av mänsklig infrastruktur.
Tillväxten i olika vilda populationer är beroende av individernas förmåga att anpassa sig till dessa förändringar genom att använda nya habitat och samtidigt undvika en ökad risk för dödlighet i samband med mänsklig infrastruktur.
I en ny studie analyserade vi rörelser hos 19 GPS-försedda vargar från 14 revir i Skandinavien i relation till det existerande vägnätet.

Ökad hastighet
Vargarna uppvisade ett ambivalent svar på vägar som var beroende av den rumsliga skalan, vägtyp, tid på dygnet och reproduktiv status.
På den lilla skalan (100 m2) föredrog de vägar under förflyttning, vilket resulterade i en nästan fördubblad förflyttningshastighet jämfört med om de inte använde vägar.
På en något större skala (10 km2), var bebyggelse istället för vägar en betydande negativ faktor för vargarnas val av habitat.
På revirnivå (1.000 km2) ökade vargarnas användning av grusvägar med ökad vägtäthet.

Risk för dödlighet
Vargar har anpassat sitt beteende till dagens landskapsbild genom att i stor utsträckning använda vägar för förflyttning, men har samtidigt utvecklat ett beteende som syftar till att undvika möten med människor.
Denna flexibilitet hos varg är troligen en viktig orsak till den framgångsrika återkoloniseringen av flera vargpopulationer i många industriländer.
Vägar kan dock även innebära en risk genom att dessa kan medföra en ökad dödlighet orsakat människan.
(Zimmermann, B., Taylor, L., Wabakken, P., Sand, H. & Liberg, O. 2014. Behavioral response of wolves to roads: Scale-dependent ambivalence. Behavioral Ecology. doi: 10.1093/beheco/aru134)

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev