torsdag 18 april

Romson tar tillbaka uttalande om forskare

Åsa Romson vill idag inte kritisera forskare för att gå regeringens ärenden.

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson hamnade i förra veckan i blåsväder efter ett uttalande om att regeringen har tvingat vissa forskare att skriva vinklade rapporter. Idag tar hon tillbaka det påståendet.

– Jag avsåg inte att kritisera forskare för att gå regeringens ärenden, säger Miljöpartiets språkrör, Åsa Romson.
Istället menar hon att regeringen har använt forskningen på ett vinklat sätt.

Hur man hanterar forskning
I regeringens proposition fanns en sårbarhetsanalys från Naturvårdsverket. Sårbarhetsanalysen gav inte svar på frågan om gynnsam bevarandestatus för varg utan gav ett tal för minsta livskraftiga population. Enligt rapporten är minsta livskraftiga population i Skandinavien 100 vargar.
Men tre månader innan propositionen kommer ut skickar vargforskarna på Sveriges Lantbruksuniversitet ett öppet brev till Naturvårdsverket och Miljödepartementet.
Där skriver de att 270 vargar räcker.
– Det handlar om hur man hanterar forskning. Att man särskiljer på forskning i vetenskapliga tidskrifter, och i rapporter, och i rapporter där man kan ta källan. Men vi ansåg inte att det var riksdagen och politiker som skulle fatta beslut om antalet utan att det var just myndigheter tillsammans med forskare, säger Åsa Romson.

Med de vaga regler som finns kring gynnsam bevarandestatus, ska det inte vara ett politiskt beslut?
– Jag tycker att det ska vara ett förvaltningsbeslut som ska tas av myndigheter tillsammans med forskare.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget