Kraftig ökning av viltolyckorna

Viltolyckorna kostar samhäller enorma pengar. Foto: Magnus Rydholm

Under 2008 anmäldes 40 035 viltolyckor till polisen. Det är en ökning med nästan 5 000 olyckor jämfört med 2007.

Älg, hjort, vildsvin, rådjur och rovdjur för samtliga djurslag ökade olyckorna. Den största relativa ökningen sker där vildsvin är inblandade. Under den senaste tvåårsperioden har ökningen varit drygt 140 procent.
Under 2008 anmäldes 2 464 trafikolyckor till polisen med vildsvin inblandande. Det är en ökning med 881 jämfört med 2007. Olyckorna har ökat i samtliga län där vildsvin förekommer utom i Värmlands län som 2007 hade tre olyckor och i år ingen.
När det gäller älgolyckor anmäldes förra året 5 118 olyckor, 483 fler än 2007. Olyckorna har ökat i samtliga län utom i Örebro, Gävleborgs, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län.

Olyckor med rådjur
Rådjursolyckorna nådde 30 982 rapporterade kollisioner, här var ökningen 2 739. Rådjursolyckorna ökade i samtliga län utom Uppsala, Södermanlands, Gotlands, Blekinge, Dalarnas, Jämtlands och Norrbottens län.
Under 2008 anmäldes 916 trafikolyckor med hjortar inblandande. Det är en ökning med 246 från 2007.
Även kollisionerna med rovdjur ökade under 2008 där det anmäldes 43 stycken, åtta fler än året innan.
Trots att viltolyckorna ökade kraftigt så kan dessbättre noteras färre dödade människor 2008. En preliminär uppgift visar på sex döda i viltolyckor vilket skulle vara tre färre än 2007.
Det är sjätte året som Nationella viltolycksrådet sammanställer statistik över antalet viltkollisioner.
Gunnar Nilsson

Dyrast att krocka med vildsvin
Älgskadefondsföreningen har med hjälp av uppgifter från Länsförsäkringar Kronoberg, tagit fram Sveriges viltolycksnota för 2008. Den visar på en anmärkningsvärd slutsumma och att en vildsvinskrock i genomsnitt är 27 procent dyrare än en älgolycka sett till materiella kostnader.

Studier av ett stort antal faktiska viltolyckor visar på stor skillnad i vagnskadekostnad mellan de olika viltslagen. I snitt blir vagnskadekostnaden 37 000 kronor för vildsvin, 29 000 kronor för älg samt 17 000 kronor för rådjur.
Orsaken till att vildsvin orsakar störst materiella skador, är att vildsvinets tyngdpunkt ligger i höjd med bilens front. Kraften slår således hårdast där bilens dyraste komponenter sitter, förklarar Fredrik Valgren, motorskadechef på Länsförsäkringar Kronoberg.
En beräkning av vagnskadekostnaderna för landets viltolyckor 2008, med utgång från de framtagna genomsnittkostnaderna, ger en viltolycksnota på cirka 766 miljoner kronor.
Summan är enbart baserad på fordonskostnader. Kostnader för sjukvård och rehabilitering för personskador tillkommer.
Gunnar Nilsson

Ersättningsfrågan fördröjer lagändring
Viltolyckorna ökar och det ställer ytterligare ersättningsfrågan till eftersöksjägarna på sin spets.

Vi är väl medvetna om nödvändigheten i att finna en snar lösning, säger Magnus Kindbom, pressekreterare på Jordbruksdepartementet.
Jordbruksminister Eskil Erlandsson har tidigare aviserat att han kan tänka sig att inleda en ersättningsform via viltvårdsfonden, något som också stött på skarp kritik eftersom det då likväl blir jägarna som i praktiken får stå för kostnaden.
Men ministern har också varit tydlig med att framhålla att en sådan eventuell lösning bara skulle gälla under en övergångsperiod, framhåller Kindbom.

Lagrådsremiss
Parallellt med arbetet att lösa ersättningsfrågan har regeringen i en lagrådsremiss föreslagit ändringar i jaktlagen. Detta för att bland annat underlätta eftersök på annans mark, gällande alla rapporteringspliktiga viltslag. Denna lagändring aviserades att gälla från den 1 april i år. Men någon proposition om lagändringen har ännu inte lagts.
Det gör att nya lagen tidigast kan gälla från den 1 juli. Ambitionen är att kunna presentera både ersättningen och lagändringen i samma paket, förklarar Kindbom.

Väntar på svar
Ska det tolkas som att frågan om ersättning för trafikeftersöken är nära, eller finns det risk för ytterligare fördröjning?
Det är alltid vanskligt att lova, men vi har som sagt goda förhoppningar att problemet snart ska vara löst, avslutar Magnus Kindbom.
Det är inte bara landets eftersöksjägare som väntar på besked. Det gör även Lars Sävberger, verksamhetsledare i Nationella viltolycksrådet.
Jag tillskrev jordbruksdepartementet i början av december förra året om vilken tidplan det lutade åt. Men något svar har ännu inte kommit, säger han.
Gunnar Nilsson

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev