måndag 23 oktober

Opinion

Publicerad 1 februari 2015 - 08:48

Kan du lita på Svensk Jakt?

Maria Lundgren.

Det sägs att en förklaring till ”gammelmedias” kris, bortsett från vikande intresse från annonsörer, är att vi inte längre är trovärdiga. Ett sätt att överbrygga detta är naturligtvis att mer öppet granska oss själva. Det gäller självklart även jakttidningsbranschen. En sak som man kan granska är till exempel det här med reklam och journalistik.

Det händer att vi på Svensk Jakt får samtal från tillverkare eller återförsäljare som är upprörda över att vi inte tagit kontakt med dem när vi gjort ett test, eller att vi inte skrivit om just deras produkt på våra utrustningssidor.

Den klagandes argument är ofta att de annonserar hos oss, och att de av den anledningen förväntar sig att bli omskrivna. Jag undrar då om det är annonsörerna som har så dålig insyn i hur journalistik fungerar? Eller har de av andra jakttidningar lärt sig att rågången mellan redaktionellt innehåll och annonser går att tumma på?
Självklart så kan man som tillverkare av exempelvis en jakthandske, inte ringa till en tidning och förutsätta att de skriver redaktionell text om produkten, oavsett om man annonserar hos tidningen eller inte. Det är nämligen alltid tidningen som ska avgöra om en produkt har ett värde för läsaren.

Tester ska vara opartiska, inte utförda av eller sponsrade av en produkttillverkare. Du som läser måste känna dig trygg med att den produkt som får bäst i test, verkligen är det. Bäst. Och att även det negativa kommer läsaren till del.
Det finns skräckexempel på där vapentillverkare bjudit journalister på resor, vilket återgäldats med positiva artiklar om vapnen ifråga. Så får det naturligtvis aldrig gå till.

Jag vill poängtera att journalisters uppgift är att ­aldrig låta sig köpas. Opartiskhet är självklart inte bara för dags­press­en, utan är ett honnörsord även för oss som är verksamma i en tämligen prylfixerad bransch, som jakten blivit. Så borde det åtminstone vara, men jag har dessvärre sett exempel på avsteg från detta i jakttidningsbranschen.
En journalists – och en tidnings – främsta lojalitet ­måste alltid ligga hos sina läsare. Då blir vi per automatik också mer trovärdiga.

 

TRÄFF!
Julhelgerna gav äntligen möjlig­het att komma ikapp med antal jaktdagar!

 

BOM!
Det talas tyst om jaktlagsutredningen – varför engagerar jägarna inte sig mer?

 

Maria Lundgren

Skribent

Svensk Jakt

webbredaktionen@svenskjakt.se

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Senaste nytt

    Mest läst

      Delta i debatten

      Delta i debatten

      Skriv en insändare – högst 3.000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till debatt@svenskjakt.se

      Mina artiklar

      För att ta del av dina artiklar behöver du ett medlemskap med tidning hos Svenska Jägareförbundet

      Senaste från Annonstorget