fredag 29 mars

Jakt & prylar

Svensk Jakt testar jaktbilar. Foto: Lars Nilsson

Svensk Jakt testar jaktbilar. Foto: Lars Nilsson

Svensk Jakt testar jaktbilar

Premium

Fyrhjulsdrift och hög markfrigång är viktiga egenskaper på dåliga skogsvägar. Men ­jägarens bil ska också vara komfortabel på långresan och klara vardagens uppgifter. Svensk Jakt testar Jeep Compass, Mazda CX-5, Skoda Kodiaq och Volvo V90 Cross Country.

Jeep Compass Limited 1,4 Multiair Aut. Foto: Lars Nilsson

Jeep Compass Limited 1,4 Multiair Aut. Foto: Lars Nilsson

Jeep COMPASS Limited 1,4 Multiair Aut

Svensk Jakt: Nya Jeep Compass kom 2017 och ersätter Patriot-modellen. Compass bygger på samma bottenplatta som märkesbrodern Renegade samt koncernkusinen Fiat 500X, men är snäppet större än dessa.

Karossen är ny och följer designspråket hos storebröderna Cherokee och Grand Cherokee där grillen och de kantiga hjulhusen är karaktäristiska.

Även interiören är ”jeepigt” rättfram med rejäla reglage och rattar.

God framkomlighet är ett signum för Jeep och nya Compass är inget undantag.

Med Select Terrain-vredet alldeles intill växelspaken går det att ställa in fyrhjulsdriften i fyra olika program. Auto: fyrhjulsdrift kopplas in när framhjulen slirar. Snow: 4WD 60/40 framhjul/bakhjul. Sand: 4WD 40/60. Mud: 4WD 50/50. Det finns också en 4WD-knapp för diffspärr, 4WD 50/50.

Det finns också en Trailhawk-version som är utrustad med lågväxel.

Bakom ratten uppträder Compass stadigt och spårstabilt. Den nioväxlade automatlådan hade vid några tillfällen svårt att hitta rätt växel vid acceleration.

 

+

Rätt utrustad direkt i Limited.

Kompetent fyrhjulsdrift.

 

Växellådan lirade inte fullt ut.

 

Pris: Från 275.900 kr, testbilen kostar med tillval 325.100 kr.

Motor: Fyrcylindrig bensin, 1 368 cc.

Turbo. Effekt: 170 hk.

Vridmoment: 250 Nm.

Tjänstevikt: 1 621 kg.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automat.

Typ av fyrhjulsdrift: Jeep.

Längd x bredd x höjd: 4 394 x 1 819 x 1 644 mm.

Markfrigång: 20,8 cm.

Förbr.: 0,69 l/mil blandad körn.* CO2: 160 g/km.

 

Mazda CX-5 2,2 DE Optimum AWD automat.

Mazda CX-5 2,2 DE Optimum AWD automat.

Mazda CX-5 2,2 DE Optimum AWD Aut

Svensk Jakt: Första generationen CX-5 som kom 2012 har varit en stor succé – var fjärde Mazdamodell som sålts de senaste åren är just denna. Ett litet dilemma för ingenjörerna: att konstruera en ny bil utan att rita om alltför mycket. Men det är precis vad man lyckats med i nya CX-5.

Exteriört är nya modellen en centimeter längre, har en svagt bakåtlutande sidolinje och ett slätare parti nedanför midjan samt ny grill och ledljus. Designen ger bilen ett lite kantigare, elegantare och mer konsekvent intryck.

Även interiören har fräschats upp, framför allt i Optimumversionen där mycket utrustning ingår.

Markfrigången har sänkts två centimeter, från 21 till 19,2. Sämre för jägare förstås, men ändå 2 centimeter högre än Volkswagen Passat Alltrack (17,2 cm).

Körupplevelsen är bättre än föregångaren, fjädringen är fast utan att för den skull vara stötig, en inte helt enkel ekvation som CX-5 lyckats med.

Jämfört med föregångaren är nya CX-5 tystare, en klar förbättring.

 

+

Mycket bil och utrustning för pengarna.

Tystare i kupén än förra generationen.

 

Två centimeter lägre markfrigång.

 

Pris: Från 249.900 kr, testbilen med utrustning kostar 359.900 kr.

Motor: Fyrcylindrig diesel, 2 191 cc.

Effekt: 175 hk.

Vridmoment: 420 Nm.

Tjänstevikt: 1 610 kg.

Kraftöverföring:

Fyrhjulsdrift, sexväxlad automat.

Typ av fyrhjulsdrift: Mazda.

Längd x bredd x höjd: 4 550 x 1 840 x 1 675 mm.

Markfrigång: 19,2 cm.

Förbr: 0,58 l/mil blandad körn.* CO2: 152 g/km.

 

Skoda KODIAQ Style TDI 190 DSG 4x4.

Skoda KODIAQ Style TDI 190 DSG 4×4.

Skoda KODIAQ Style TDI 190 DSG 4×4

Svensk Jakt: Förväntningarna var höga när Kodiaq presenterades hösten 2016 – men köparnas efterfrågan på bilen var trots det överraskande stor.

Designen både in- och utvändigt är rättframt funktionell. Som förare sitter du högt, med bra uppsikt över trafik och omgivning. Reglage och knappar är lätta att hitta och justera. Funktionellt är ordet och det är precis så bilen uppför sig på vägen. Chassirörelserna är behagligt avslappnade, men på något vis ändå fasta – utan att för den skull briljera.

Visst gör sig bilens höjd och tyngd påmind på slingriga vägar med viss krängning, men på en acceptabel nivå.

Ljudnivån är godtagbar och kraften från motorn leds synnerligen smidigt genom växellådan via fyrhjulsdriften till däcken.

En bra detalj är det ställbara chassit för 8.900 kronor. En knapptryckning ändrar hårdheten i stötdämparna i tre lägen. Det speciella offroadläget ändrar gas- och motorrespons samtidigt som antispinnsystemet tillåter en större del hjulspinn och den elektroniska differentialspärren är mer alert.

 

+

Presterar på jämn hög nivå.

Ställbara chassit DCC.

 

Blir dyr med rätt utrustning.

 

Pris: Från 271.000 kr, testbilen kostar med tillval 432.600 kr.

Motor: Fyrcylindrig, 1 968 cc.

Effekt: 190 hk. Vridmoment: 400 Nm.

Tjänstevikt: 1 913 kg.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad automat.

Typ av fyrhjulsdrift: Haldex.

Längd x bredd x höjd: 4 697 x 1 882 x 1 655 mm.

Markfrigång: 19 cm.

Förbr.: 0,57 l/mil blandad körn.* CO2: 150 g/km.

 

Volvo v90 cross country D5 AWD automat.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD automat.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD automat

Svensk Jakt: Volvo V90 Cross Country är uppföljare till populära skogsmullen XC70 som transporterat många ivriga jägare till passen.

Att nya modellen är en väldigt bra bil står utom allt tvivel efter provkörningen av den topputrustade Polestartrimmade testbilen. Motorn är björnstark och kraften fördelas mjukt och effektivt  via den åttaväxlade automatlådan till drivhjulen. Köregenskaperna är betydligt skarpare än gamla XC70.

Ett bra tillval som gör bilen mer komfortabel är den adaptiva stötdämpningen med luftfjädring bak (18 900 kronor). Med standardfjädring är bilen klart stötigare över tjälskador och potthål än med luftfjädring bak.

Med adaptivt chassi finns fyra körlägen där Offroad anpassar fyrhjulsdrift, styrning och låghastighetsfunktion för körning på dåliga vägar.

Jämfört med vanliga V90 är CC-modellen sex centimeter högre. Interiören är exklusiv, det är lätt att trivas bakom ratten. Du sitter väldigt bra i förarstolen av läder.

Lastutrymmet är inte bra, V90 är inte samma lastslukare som den kantigare XC70.

 

+

Väldigt bra bil.

Adaptivt chassi och luftfjädring.

 

Prislappen.

 

Pris: Från 378.000 kr, testbilen kostar med tillval 629.000 kr.

Motor: Fyrcylindrig, 1 969 cc.

Effekt: 235 hk.

Vridmoment: 480 Nm.

Tjänstevikt: 1 966 kg.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automat.

Typ av fyrhjulsdrift: Haldex.

Längd x bredd x höjd: 4 939 x 1 903 x 1 506 mm.

Markfrigång: 21 cm.

Förbr.: 0,53 l/mil blandad körn.* CO2: 139 g/km.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Samtidigt på JaktPlay