måndag 6 april

Publicerad 31 augusti 2016 - 14:30

Webb-tv: Så lyckas du med lockjakten på älg

Premium

Lockjakt på älg kan bjuda på mycket spänning och fina skottlägen. Niklas Lundberg, jaktvårdskonsulent i Luleå, ger tips hur du ska göra för att lyckas med lockjakten.

Tio tips: Så lyckas du med lockjakten på älg

1. Välj pass där det finns brunstaktivitet. Håll utkik efter brunstgropar, daglegor och fejningsplatser. Det kan vara fina så kallade upptagningsområden. Lär dig markerna helt enkelt.
2. Sätt dig att locka där du undviker siluett. Kantzoner eller skogsbryn är bra.
3. Få ut lockljudet. Välj lockpass där du får ut lockljudet så långt som möjligt. Ett jakttorn funkar bra, dessutom undviker du att älgen får vittring av dig. Men kolla så att tornet är stabilt och att det inte knarrar eller låter.
4. Locka mot vinden. Håll koll på vinden med tändsticka, såpbubblor, eller fjäder i tunn lina alternativt talkpuder.
5. Använd skjutstöd.
6. Om viltet upptäcker dig. Stå eller sitt stilla.
7. Locksekvensen: börja med svag volym för att sedan öka. Varva kontaktläte och kons brunstläte. Locka i cirka en timme och locka åt alla håll, 360 grader.
8. När älgen kommer: locka med lägre volym och intensitet eller sluta locka.
9. Oftast är älgen bra på att nyttja terrängen och att inte blotta sig för ett skottläge. Bryt detta dödläge genom att knäcka en kvist, häll vatten, låt som en mindre tjur eller slå med ett horn eller bogblad mot en buske.
10. Träna att locka på våren, framför allt då kon stött bort kalven.

.
.
#vildsvinshjälp#vildsvinshjälpen#vildsvinjakt#vildsvin#vildsvinshund#spanmålsjakt#svenskjakt#jakt
...

...

Söndagsmiddag vildsvin/revbensspjäll 😉
#vildsvin#rotgrönsaker#egenbearnaisesås#svensktsmör#svenskaägg#svenskjakt
...

...

Tidig morgon, resulterade till 17st!
-
-
-
-
-
-
-
-
#jakt #svenskjakt #swe_hunters #hunt #hunting #huntlife #huntinglife #jagt #jagd #nordichunter #beretta #kråkjakt #crowhunting #cms #cmscalls #nastycrow #jjbilden
...