tisdag 18 februari

Jakt & prylar

Publicerad 23 november 2018 - 11:12

Träffytan på ett vildsvin motsvarar ungefär en normalstor, utspärrad hand. Ted Lagrelius visar på en vildsvinsfigur i naturlig storlek. Foto: Thomas B Andersson

Träffytan på ett vildsvin motsvarar ungefär en normalstor, utspärrad hand. Ted Lagrelius visar på en vildsvinsfigur i naturlig storlek. Foto: Thomas B Andersson

Tips om kaliber- och kulval vid vildsvinsjakt

Premium

Använder du den kula och kaliber som funkar bäst vid vildsvinsjakt? Åsikterna går ofta isär bland jägare. Vi har frågat Svenska Jägare­förbundets skytteinstruktör på Öster Malma vad han tycker och vad han själv valt.

För bara några år sedan var den förhärskande åsikten bland jägare att bara grova kalibrar duger när man ska jaga vildsvin. Vi uppmanades att välja en magnumkaliber eller i alla fall en något kraftfullare kaliber som till exempel 8×57 eller 9,3×62.

Numera har den debatten sansat sig. I dag är nog de flesta överens om att standardkalibrar av typ 6,5×55, .308 Win och .30-06 duger alldeles förträffligt i sammanhanget. Insikten att valet av kula faktiskt betyder mer än kalibern sprider sig också allt mer i jägarleden.

Hanterbar kaliber

Vi tar upp den här spännande diskussionen med Ted Lagrelius, Jägareförbundets skytteinstruktör, när vi träffar honom en sensommardag på Öster Malma. Här instruerar han såväl kulskyttar som hagelskyttar.

– När det gäller kalibervalet vid vildsvinsjakt tycker jag att du ska välja den kaliber som du känner att du kan hantera. För egen del gillar jag .308 Win mest. Jag har skjutit rätt många vildsvin och hittills aldrig stött på ett vildsvin som inte min 308 klarat av!

Enda nackdelen han ser med .308 Win är att den tappar anslagsenergin betydligt snabbare än magnumbössor när avstånden börjar bli dryga. Vid skott mot hjort, vildsvin eller älg på 150 meter och däröver har magnumkalibrar av typ .300 Win Mag och 7 mm Remington Magnum kvar betydligt mer av sin anslagsenergi än .308 Win.

Mer kraft bakåt

– Tittar man sedan på .30-06 så tycker jag att den levererar onödigt mycket kraft bakåt i jämförelse med .308 Win. Jag upplever också rekylen hos .30-06 som mer snärtig och obehaglig. Däremot är det inte någon större skillnad mellan de två kalibrarna vad gäller effekten i viltet.

– Även 6,5×55 med sin milda rekyl duger bra på vildsvin. Tänk bara på att du måste använda blyammunition med den kalibern. Än så länge finns inga kopparkulor i kaliber 6,5×55 som klarar kraven för jakt på klass 1-vilt som vildsvin, säger han.

Han tillägger att kulvalet egentligen är mer intressant för honom än kalibervalet. Själv är han en förespråkare av mjuka kulor vid vildsvinsjakt. Önskemålet är att skottet har en så tidig verkan i viltet som möjligt och att flyktsträckan blir minimal. Utgångshålet får gärna vara stort som en pingisboll.

– Själv är jag ingen eftersöksjägare, jag har för dåligt tålamod för det. Utgångshålet kan gärna vara så stort att det blir tydliga blodmarkeringar på marken. Nackdelen med en mjuk kula är att köttförstöringen blir lite större, men det är något jag valt att acceptera.

Populär bland vildsvinsjägare

Rent konkret innebär det att Ted sedan många år valt att stoppa Norma Vulkan i sin studsare när det stundar vildsvinsjakt. Vulkan är en blykula som är invikt i toppen för att skydda spetsen mot skador. Patronen är mycket populär bland just vildsvinsjägare, både i Sverige och på kontinenten.

Vårt besök på Öster Malma avrundas med att Ted Lagrelius tar oss med ut till den närliggande skjutbanan. Han visar oss träffläget på en vildsvinsfigur i papp och berättar om vikten av att lära sig rätt skjutteknik. Något som är det primära vid all jakt och egentligen viktigare än både valet av kula och kaliber.

Ted plockar bland skjutbanans olika djurfigurer och säger:

– Jag är lite sugen på att testa en kopparkula nästa gång jag behöver fylla på förrådet med jaktammunition. Har man barn känns det fel att använda en kula som lämnar ifrån sig blyfragment i köttet.

Har du något avslutande råd till jägarna när det gäller just val av kula för vildsvinsjakt?

– Att du inte ska vara rädd för att byta en kula som du inte är nöjd med. Det är viktigt att tro på de grejer man använder. Ibland är det överraskande stor skillnad på hur tätt olika patroner skjuter i samma vapen, säger Ted Lagrelius.

Ted Lagrelius, skytteintsruktör för Jägareförbundet. Foto: Thomas B Andersson

Ted Lagrelius, skytteintsruktör hos Jägareförbundet. Foto: Thomas B Andersson

”Skottets placering viktigast”

Visst är kulvalet viktigt när du ska jaga vildsvin. Men var du placerar skottet är det absolut viktigaste. Här ger Jägareförbundets skytteinstruktör Ted Lagrelius några viktiga tips som förbättrar stabiliteten i ditt skytte:

• Håll riktmedlets kors mitt på vildsvinets bog innan du släpper skottet. Det lodräta strecket ska då gå ned över frambenen. Tänk på att marginalen mellan ett lungskott och ett bukskott är hårfin om du håller precis bakom bogen som en del jägare gör för att minska köttförstöringen i framkroppen.

• Fokusera på vildsvinets bog och låt korset söka sig dit. Precis som vid hagelskytte blir träffarna bättre och säkrare om du fokuserar på målet och inte bara på riktmedlet.

• Skjut inte på längre avstånd än 30 meter om du saknar stöd för vapnet. Experiment har visat att genomsnittsjägaren har högre träffprocent på löpande figurer inom 30 meter än på stillastående figurer på 80 meter.

• Sök stöd under båda armbågarna och under framstocken om du sitter i torn eller vakkojan. Vid liggande skytte kan du stödja kolven mellan vänstra handens tumme och pekfinger (om du är högerskytt) för att få vapnet att ligga stilla.

• Ju närmare pipmynningen det finns hinder i form av ris och gräs desto mer påverkas kulbanans riktning. Om ris eller gräs finns alldeles intill djurets kropp påverkas alltså kulans kurs ytterst lite.

• Ett vanligt fel vid kulskytte är att man möter rekylen innan skottet går. Högerskytten skjuter då fram höger axel med följd att skottet hamnar lågt till vänster. Träna bort detta i förväg genom torrklickning hemma och övningsskjutning på bana.

Thomas B Andersson

Scrimshaw av råbocken är klar. Nu är det "bara" läderarbetet kvar 🙄
.
.
.
#jakt #dinjaktbild #hunting #passionforhunting #jagd #jagt #waidmannsheil #hunting_the_wild #huntinglife #jägare #alltomjaktochvapen #nordichunter #huntingphoto #huntingday #huntingislife #svenskjakt #outdoorslife #jaktkniv #huntingknife #huntinggear #metsästys #blaser #blaserr8 #teamblaser #blasersweden #swedenhunting #huntingtime #vildmarken #jaktforlivet #jaktärjakt
...

...

...

...

Lafayette har ett stort utbud av tillbehör i form av antenner, headsets mm. 👍🏻⁠

Bild jaktgoldens⁠

#drevjakt #lafayetteradio #jaktradio #jaktutrustning #jagärsmart #radoantenn #svenskjakt #metsästys #jagt #jaktforlivet #jaktprylar #lafayette #jakt
...