söndag 16 februari

Jakt & prylar

Publicerad 27 november 2017 - 09:03

Drönare är bra om du behöver kartlägga viltskador i sädesfälten. Foto: Thomas B Andersson

Därför får drönare inte användas vid jakt

Riksdagen beslutade helt nyligen om nya, mera liberala regler för användning av drönare.

Privatpersoner och företag får numera fotografera från ­sådana luftfarkoster så länge det inte är kränkande för personer som fotograf­eras.

Observera att övriga regler fortfarande gäller. Till ­exempel att du hela tiden måste kunna se den drönare du flyger med, att det är förbjudet att flyga inom flygplatsers kontrollzoner och så vidare.

Tillåtet eller förbjudet vid jakt?

Förbjudet. Drönare räknas som en motordriven anordning enligt jakt­lagens 31 §. Därmed får den inte ­användas för att söka av en jaktmark efter jaktbart vilt eller för att spåra eller genskjuta vilt. Det är även ett solklart jaktbrott att smyga på en råbock i ett fält samtidigt som en drönare avleder djurets uppmärksamhet.

Användningsområde

Du kan använda din drönare för att kartlägga exempelvis viltskador i ett vetefält. Det är också fullt tillåtet att efter några timmar gå tillbaka till det aktuella fältet och skjuta skadegörande vildsvin eller annat vilt. Men när du aktivt jagar måste drönaren stå kvar på marken.

Vem ger tillstånd? Aktuell flygplats vid flygning inom en kontrollzon. På Transportstyrelsens webbsida finns bra information om vad som gäller.

Thomas B Andersson

Varje ny jaktdag är unik och spännande på sitt sätt 😍
-
-
-
#roedeerhunting #svenskjakt
#jaktmedhund #huntinggirls
#injagningpågår #jägerinnen
#tjejersomjagar #outdoors
#lifeinnature #jakttjej #jakt
#rådjursjakt #proudhuntress
pinewoodoutdoor_official
pinewoodhunting_official
proudhuntress
...

Färgstarkt vid bävervattnet. Jag gillar att åka runt och reka efter aktivitet. Och om nån vecka blir det ljusare kvällar 🙏
.
.
.
#jakt #dinjaktbild #hunting #passionforhunting #beaverhunt #jagd #jagt #waidmannsheil #bäverjakt #huntinglife #jägare #alltomjaktochvapen #nordichunter #huntingphoto #huntingday #huntingislife #svenskjakt #outdoorslife #trijiconHunt #myzeissoptics #metsästys #blaser #blaserr8 #teamblaser #blasersweden #swedenhunting #wilderness #vildmarken #jaktforlivet #jaktärjakt
...

Vildsvin i dess rundaste form! Snart kan fler på ett enklare sätt få njuta av detta fantastiska kött. Småskalig försäljning av vildsvin är runt hörnet!
.
.
#närproducerat#klimatsmartmat#viltkött#vildsvin#vildsvinsjakt#köttbullar#meatballs#svenskjakt
...

Vår populära jacka Club interchasse var på jakt i helgen 🤠🧥 jaktstil.se #jaktstil #huntingshop #huntingstyle ...

Skäfthult, 3 oktober, kl 22:17. #svenskjakt #påpass #skogen ...

Igår (lördag) höll jagareforbundet en anordnad informationsdag samt en minimässa på Värmdö. Denna dag innehöll för mesta dels information om skarvjakt och säljakt. Dom gjorde ett fantastiskt jobb. Man gick därifrån med mycket lärdom och information som man kommer ha användning av i framtiden. 🍃🌲🌱🌿
#jägareförbundet #svenskjakt #jaktiskärgården #jaktskargarden #jakt #foto #naturfoto #skarvjakt #säljakt
jagareforbundet
...

Mitt livs första Dov, efter en kort ansmygning gick skottet och hon la sig direkt 😀💥🦌 #sauer101 #sauer_rifles #aimpoint #aimsport #triton #svenskjakt #jaktiöstergötland #jakt #meopta #pinewood #308win #genzooriginal #sauer_sverige #sauerteamsweden #vildsvin #vildsvinsjakt #drevjakt #wildboar #dovhjort #dov ...