måndag 22 oktober

Jakt & prylar

Publicerad 27 november 2017 - 09:03

Drönare är bra om du behöver kartlägga viltskador i sädesfälten. Foto: Thomas B Andersson

Därför får drönare inte användas vid jakt

Riksdagen beslutade helt nyligen om nya, mera liberala regler för användning av drönare.

Privatpersoner och företag får numera fotografera från ­sådana luftfarkoster så länge det inte är kränkande för personer som fotograf­eras.

Observera att övriga regler fortfarande gäller. Till ­exempel att du hela tiden måste kunna se den drönare du flyger med, att det är förbjudet att flyga inom flygplatsers kontrollzoner och så vidare.

Tillåtet eller förbjudet vid jakt?

Förbjudet. Drönare räknas som en motordriven anordning enligt jakt­lagens 31 §. Därmed får den inte ­användas för att söka av en jaktmark efter jaktbart vilt eller för att spåra eller genskjuta vilt. Det är även ett solklart jaktbrott att smyga på en råbock i ett fält samtidigt som en drönare avleder djurets uppmärksamhet.

Användningsområde

Du kan använda din drönare för att kartlägga exempelvis viltskador i ett vetefält. Det är också fullt tillåtet att efter några timmar gå tillbaka till det aktuella fältet och skjuta skadegörande vildsvin eller annat vilt. Men när du aktivt jagar måste drönaren stå kvar på marken.

Vem ger tillstånd? Aktuell flygplats vid flygning inom en kontrollzon. På Transportstyrelsens webbsida finns bra information om vad som gäller.

Thomas B Andersson