lördag 22 februari

Jakt & prylar

Publicerad 15 juni 2015 - 11:53

Träna dig själv och hunden. Foto: Lars-Henrik Andersson
Rekognosera markerna. Foto: Lars-Henrik Andersson
Se över fällorna. Foto: Lars-Henrik Andersson
Bygg nya och reparera de gamla jakttornen. Foto: Lars-Henrik Andersson
Funkar hundpejlen? Foto: Lars-Henrik Andersson
Skjut så mycket du orkar. Foto: Lars-Henrik Andersson
Städa och laga slaktboden. Foto: Lars-Henrik Andersson
Reparera rådjursautomaterna, eller bygg nya. Foto: Jan Henricson
Röj för viltet. Foto: Jan Henricson
Vårda småviltet. Foto: Kjell-Erik Moseid

10 jägartips – det här kan du göra i sommar

Här listar vi förslag på vad du kan sysselsätta dig med i sommar, i fall du skulle bli less att ligga på stranden och lapa sol.

1. Övningsskjut

Skytte är som med mycket annat, det gäller att träna ofta för att bibehålla formen och bli bättre. En underskattad träningsform är att ”torrträna” hemma, det kan man göra mörka vinterkvällar. Men under sommarsemestern har du alla möjligheter att besöka skjutbanan och öva praktiskt, här hittar du bra och roliga tips.

Ta gärna hjälp och råd av en skjutinstruktör

2. Se över din utrustning

Under sommaren är det hög tid att se över sin utrustning. Har jag alla prylar jag behöver inför den kommande jakten? Hur fungerar jaktradion? Kanske dags köpa ett nytt batteri? Testa också eventuell hundpejlutrustning. Ska du köpa nya kängor så passa på att gå in dem innan jakten börjar. Ta med dem på fisketurerna eller på promenaderna med hunden eller om ni ska ägna en dag åt passröjning.

3. Se över passen

Gå igenom passkedjorna och jakttornen. Gå upp i jakttornen och kolla i fall de antingen behöver bytas ut eller förstärkas. Kolla särskilt stegarna att de håller. Städa undan rester från gamla torn. Märk ut skjutgränser om inte det är gjort tidigare och snitsla vägen till passen så alla hittar. Numrering av tornen underlättar, inte minst för nya jägare som nog inte vet var ”Alvars stenpass” ligger. Röj även skjutgator, men fråga markägaren innan.

4. Underhåll av fällor

Sommaren är en bra tid att gå igenom fällorna inför fångssäsongen. Hur ser gillren ut och behöver jag göra kompletteringar. Studera kartor och terräng och planera fångstlinjerna i tid. Här hittar du fångstliga tips.

5. Rekognosera och inventera

Ta en promenad eller cykeltur en fin sommarkväll med handkikaren runt halsen. Hur ser det ut på markerna efter vintern? Har älgkon fått någon kalv? Och hur verkar rådjuren klarat vintern?

6. Kolla foderplatserna

Har du foderplatser på markerna så se över dessa. Behöver foderborden repareras eller bytas ut, då hittar du ritningar här. Ett tips är att kalka foderplatsen för att bli kvitt eventuell ohyra.

7. Röj fram foder

Toppröj lövsly i midjehöjd, det skapar en betesvänlig buskvegetation. Nyttja områden som inte är skogsproduktivt intressanta till viltvårdsåtgärder, så minskas betestrycket på din växande skog.

Områden nära skogsvägar, kantzoner, bryn och gamla ödetorp är intressanta för viltet och här kan du med fördel skapa mer foder. Kraftledningsgator är också bra att utnyttja.

8. Tänk på småviltet

Bygg hargolv under jakttornen och anlägg eller skapa små skydd för skogs- och fälthöns.

9. Träna hunden och dig själv

En jakthund ska ha motion året runt. På sommaren kan du cykla eller springa med hunden eller låta den simma bredvid båten. Träna dock inte om det är varmt, nyttja tidiga morgnar och sena kvällar. Ett plus om du cyklar eller springer med din hund är att du själv får motion vilket gör att du kommer orka mer under jakterna.

10. Städa jaktkojan och inventera slaktboden

Sommaren är en perfekt tid att städa upp i jaktkojan, kanske behöver taket lagas eller kaminröret sotas? Hur ser det ut i slaktboden? Och hur fungerar eventuell kylanläggning? Kanske dags att investera eller komplettera utrustningen.

Harjakt i månsken måste upplevas 🖤 Fina minnen från stövartiden.
.
.
.
#jakt #dinjaktbild #hunting #passionforhunting #huntem #jagd #jagt #waidmannsheil #hunting_the_wild #huntinglife #jägare #alltomjaktochvapen #nordichunter #huntingphoto #huntingday #huntingislife #svenskjakt #outdoorslife #trijiconHunt #myzeissoptics #metsästys #blaser #blaserr8 #teamblaser #blasersweden #swedenhunting #huntingtime #vildmarken #jaktforlivet #jaktärjakt
...

Va iväg på eftermiddagen idag och pyrscha dovhjort. Tyvärr så ställde den hårda vinden till det! Den snurrade hela tiden detta va det närmaste jag kom en skottchans. Såg otroligt mkt djur nya tag i helgen! Ska ni jaga? #dovhjort #fallowdeer #hunt #jakt #svenskjakt #jaktärjakt #detblirviltpåparadennärmansläpperkarlssoniskogen #wildlife #wildgame #naturephotography ...

Alla hjärtans dag, och dagen efter bjöd ju som bekant på varsin gris.
Dessa små rackare har nu hängt färdigt, och ska under helgen styckas, vaccas och packas in i frysen.
Ska testa stycka ut tomahawkstekar och lite andra sjyssta grilldetaljer till våren!
Vad är era bästa stycktips på gris? •

#jagd #grilla #jakt #vilt #dovhjort #kött #wildlife #caza #jakttrion #svenskjakt #jägare #jaga #gris #jäger #chasse #chasseur #vildsvin #vildsvinjakt #dovhjort #tikka #hunter #hunting #hunt #wildboar #wildboarhunting #fallowdeer #blaserr8 #sako #grilltime #zeisshunting
...

Ibland är det fler än grisarna som vill ha majs 🌲🌽 #åtel#jaktliv#hunting#jagd#jagt#råddjur#deer#huntinglife#åteljakt#jägare#jakt#svenskjakt#småland#sweden ...

En vecka kvar av harjakten. Även om vi inte jagar hare så ofta tar vi gärna chansen när den kommer för som matvilt är det en riktig favorit.
.
.
.
#harjakt #småviltjakt #svenskjakt #jakt #jagt #jagd #hunting #happyhunter #zeisshunting #222rem #huntingguides #wehuntapp #nordichunter #lifeabovethearcticcircle #vildmarksliv #vildmarken #fritidvildmark #nurmajärvijaktochfiskecamp #urskogens
...

What are you hunting this weekend? Let me know in the comments! Im not hunting 😦 BUT next weekend is the last time this season that the leashes are loosened as we are hunting 🦊! Looking forward to that! Have a great weekend!👏🏼

#jakt #jägare #jaga #hunt #hunting #hunter #jagd #jäger #nordichunter #svenskjakt #royalhunting #canon #canonnordic #huntingphotography #snabbforss #jaktbilder #thegreatwild #nordichunter #jaktmagasinetbiggame #ullberg #livehunting #blaser #aimpoint #normaammunition
...

Grattis till hermansensander som fick fälla första rådjuret för sin hund. 🐕⁠
Roligt att du använder jaktradio från Lafayette! 🙏🏻⁠

TAGGA! ⁠
Använder du Lafayette Jaktradio, tagga gärna dina bilder med lafayette.radio så repostar vi de bästa bilderna. 😎⁠

#dreverjakt #jakthund #jakthundar #lafayetteradio #jaktradio #jaktutrustning #svenskjakt #jagärsmart #metsästys #jagt #jaktforlivet #jaktutrustning #jaktprylar #lafayette #jakt #jaktenkanbörja #släpphundarna #drevjakt #jaktsäsong #jaktlycka
...

När Du är mån om Din arbetande hund 🐾🐾
.
#klassfoder #hundhälsapåkorv #orginaletsedan1969 #Klasshund #ienKlassförsig #svenskaråvaror #ingatillsatser #förmedvetnahundägare #jakthund #stövare #ajokoira #jakt #jakthundar #östsibirisklaika #hamiltonstövare #tyskjaktterrier #svenskjakt #jaktochfiske #dalarna #aktivahundar #medvetnahundägare #klasshundar #jägare #prestation #orkiskogen #brajakt #färskfoder #rawfoodfordogs #terrier #huntingdog
...