torsdag 28 mars

Hund

Forskarna använde gps och videokamera för att dokumentera hur jakthundar navigerar. Foto: Lars-Henrik Andersson

Så använder hundar sin inre kompass

Hur kan jakthundar hitta tillbaka till platsen de släpptes utan att bakspåra? Tjeckiska forskare har visat att hundar använder sin ”inre kompass” för att orientera sig i okänd terräng, skriver den vetenskapliga tidskriften Science i sin nätupplaga.

Hundars orienteringsförmåga har studerats i mycket mindre omfattning än till exempel flyttfåglars beteende. Men de tjeckiska forskarna Hynek Burda och Katerina Benediktova vid Prags universitet har genomfört studier på jakthundar i ett antal år.

De satte videokamera och gps på fyra hundar och tog ut dem i skogen. Hundarna visade upp två olika beteenden. Dels bakspårade de tillbaka till platsen där de släppts, dels återvände de en helt annan väg.

Många av hundarna i försöken återvände via en genare rutt, utan att bakspåra. Foto: Marie Gadolin

När forskarna studerade sina data upptäckte de att den senare kategorin hundar stannade upp och sprang ungefär 20 meter i nord-sydlig riktning innan de tog ut ny riktning och återvände. För att kontrollera detta skalades projektet upp och 27 jakthundar studerades under tre år.

Av 223 släpp resulterade 170 i att hundarna stannade upp innan de vände tillbaka, och sprang i nord-sydlig riktning i omkring 20 meter. De hundar som gjorde så tycktes återvända via en genare rutt.

Nästa steg

I ett nytt experiment tänker forskarna sätta magneter på hundarnas halsband, för att störa lokala magnetfält och se om detta hindrar hundarnas förmåga att navigera i okänd terräng.

Läs hela artikeln här.