Publicerad 23 mars 2016 - 15:13

Ett hårt slag mot jakten

Jägareförbundets utbildningsansvarige Ulf Sterler anser att Skolverkets argument för att lägga ner jaktutbildningarna är helt befängda. Foto: Jan Henricson

Som en utbildning i skogsbruk utan att eleverna får fälla träd. Så beskriver Svenska Jägareförbundets utbildningsansvarige Ulf Sterler Skolverkets förslag att avskaffa utbildningen i jakt men behålla viltvårdsutbildningen vid landets naturbruksgymnasier.

Om Skolverkets förslag blir verklighet och jaktutbildningarna avskaffas får det stor betydelse på flera områden, enligt Ulf Sterler.
Det handlar om allmänhetens syn på jakt och jägare, om de areella näringarnas rekryteringsbehov, om landsbygdens långsiktiga överlevnad, och om människors möjlighet att bo kvar på landsbygden.
– Oavsett vilka bevekelsegrunder en elev har för att gå en jaktutbildning betyder den mycket för individen och för samhället. Det spelar ingen roll om eleven gör det för att utveckla sitt fritidsintresse eller för att få ett framtida yrke där jakt och viltförvaltning är en del, säger Ulf Sterler.
Han menar att det är omöjligt att undervisa i viltvård utan att också undervisa i jakt.
– Det blir som att undervisa i skogsbruk utan att eleverna får fälla träd. Att skörda av naturen, av det överskott som viltvården är en grund för, är naturligtvis en oerhört viktig del av utbildningen. Det gäller allt från etiken kring jakten till omhändertagande av viltköttet, säger Ulf Sterler.

Remiss i delar
Ulf Sterler förstår inte Skolverkets argument om att eleverna vid jaktutbildningarna utgör en risk för en skolskjutning.
– Var har de fått det ifrån? Det är inte från riksdag och regering i alla fall, som uttalat att de här utbildningarna är viktiga och dessutom arbetar för att de ska finnas kvar i argumentationen gentemot EU-kommissionen.
Sterler tycker att Skolverkets agerande är märkligt.
– Man skickar ut remissen i flera olika delar med en mycket kort svarstid. Det är ett fulspel som bedrivs av verket, säger Ulf Sterler.

På tvärs med politiken
På Öknaskolan anser rektorn Per Fermvik att Skolverket ger en felaktig bild av vad jaktutbildningen handlar om. Om förslaget genomförs blir utbildningen vid hans skola något annat än vad den är idag.
– Jakt, viltvård och skogsbruk är en integrerad del, men det är för tidigt att säga hur utbildningarna och hur intresset för dem påverkas om jakten försvinner som ämne, säger Per Fermvik.
Han hoppas att Skolverket ska ta hänsyn till vad som sägs i remissvaren och också förstår att deras förslag inte är i linje med vad som sägs från politiskt håll där både riksdag och regering tagit strid för att utbildningarna ska vara kvar.
– Det är för tidigt att vara orolig. Jag ser förslaget lite som en testballong som Skolverket skickar upp för att se åt vilket håll vinden blåser. Förhoppningsvis stannar det vid det, säger Per Fermvik.

Skribent

Jan Henricson

jan.henricson@svenskjakt.se

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Stödutfodring
Så stödutfodrar du rådjur
Viltrecept
Vilt, klimatsmart och gott
Provläs Svensk Jakt
Bläddra i senaste numret
Quiz
Känner du igen hundarna?
Tio frågor
Vad kan du om våra predatorer?
Drömjakt
Här finns någonstans att jaga
Hundfakta
Så går det för din hundras
Jägarnas annonstorg
Hundar, prylar och jaktmark
Podcast
Landets största podcast om jakt
Opinion
Landets hetaste jaktdebatt

Senaste från Annonstorget

Publicerad 23 mars 2016 - 15:13

Ett hårt slag mot jakten

Som en utbildning i skogsbruk utan att eleverna får fälla träd. Så beskriver Svenska Jägareförbundets utbildningsansvarige Ulf Sterler Skolverkets förslag att avskaffa utbildningen i jakt men behålla viltvårdsutbildningen vid landets naturbruksgymnasier.

Om Skolverkets förslag blir verklighet och jaktutbildningarna avskaffas får det stor betydelse på flera områden, enligt Ulf Sterler.
Det handlar om allmänhetens syn på jakt och jägare, om de areella näringarnas rekryteringsbehov, om landsbygdens långsiktiga överlevnad, och om människors möjlighet att bo kvar på landsbygden.
– Oavsett vilka bevekelsegrunder en elev har för att gå en jaktutbildning betyder den mycket för individen och för samhället. Det spelar ingen roll om eleven gör det för att utveckla sitt fritidsintresse eller för att få ett framtida yrke där jakt och viltförvaltning är en del, säger Ulf Sterler.
Han menar att det är omöjligt att undervisa i viltvård utan att också undervisa i jakt.
– Det blir som att undervisa i skogsbruk utan att eleverna får fälla träd. Att skörda av naturen, av det överskott som viltvården är en grund för, är naturligtvis en oerhört viktig del av utbildningen. Det gäller allt från etiken kring jakten till omhändertagande av viltköttet, säger Ulf Sterler.

Remiss i delar
Ulf Sterler förstår inte Skolverkets argument om att eleverna vid jaktutbildningarna utgör en risk för en skolskjutning.
– Var har de fått det ifrån? Det är inte från riksdag och regering i alla fall, som uttalat att de här utbildningarna är viktiga och dessutom arbetar för att de ska finnas kvar i argumentationen gentemot EU-kommissionen.
Sterler tycker att Skolverkets agerande är märkligt.
– Man skickar ut remissen i flera olika delar med en mycket kort svarstid. Det är ett fulspel som bedrivs av verket, säger Ulf Sterler.

På tvärs med politiken
På Öknaskolan anser rektorn Per Fermvik att Skolverket ger en felaktig bild av vad jaktutbildningen handlar om. Om förslaget genomförs blir utbildningen vid hans skola något annat än vad den är idag.
– Jakt, viltvård och skogsbruk är en integrerad del, men det är för tidigt att säga hur utbildningarna och hur intresset för dem påverkas om jakten försvinner som ämne, säger Per Fermvik.
Han hoppas att Skolverket ska ta hänsyn till vad som sägs i remissvaren och också förstår att deras förslag inte är i linje med vad som sägs från politiskt håll där både riksdag och regering tagit strid för att utbildningarna ska vara kvar.
– Det är för tidigt att vara orolig. Jag ser förslaget lite som en testballong som Skolverket skickar upp för att se åt vilket håll vinden blåser. Förhoppningsvis stannar det vid det, säger Per Fermvik.

Skribent

Jan Henricson

jan.henricson@svenskjakt.se

Samtidigt på JaktPlay

Senaste från Annonstorget

Viltolycka!
Hur gör du när en viltolycka inträffar?
Älgjakt!
Kan du något om älgar och älgjakt?
Tio frågor!
Vad kan du om våra predatorer?
Rådjursjakt!
Vad har du för kunskaper om rådjursjakt med hund?
Är du jägare?
Har du rätt kunskaper?
Jakttider!
Kan du din jakttabell?
Jakthundar!
Känner du igen jakthundraserna?
Spårkunskap
Vad kan du om spår och spårtecken?
Tio frågor
Vad kan du om vargar och vargjakt?
Vildsvin!
Vad kan du om vildsvin och vildsvinsjakt?
Rävkunskap
Vad vet du om rävar och rävjakt?
Fåglar!
Känner du igen fåglarna?

Prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev

Svensk Jakt på Instagram