fredag 19 april

Opinion

Debatt: ”Trafikverket erkänner lagbrott”

Vad vet lokföraren om djuret som flög åt sidan eller andra djur som sprang in i tågsättet, lever eller inte? undrar debattören. Foto: Kjell-Erik Moseid

Trafikverket uppgav i ett radioinslag att järnvägssträckan Kilsmo–Högsjö är Sveriges mest viltolycksdrabbade järnvägssträcka. Som samordningsansvarig för Nationella viltolycksrådet Hallsberg reagerade jag direkt. Uppgifterna stämmer inte.

Vårt NVR-system rapporterar rakt in i Mind Bite, där jag som samordnare kan se all ”precis” statistik, personal och enskilda rapporter.
Under tiden 2012–2014 hade vi endast 14 viltolyckor vad gäller alla viltslag på sträckan från Hallsberg, alltså ytterligare några mil åt andra hållet.
Jag fick tillgång till OFELIA, som är Trafikverkets eget rapporteringssystem om djurpåkörningar med allt från hundar, nötkreatur och vilt.
Under nämnda tid hade runt 125 olyckor inträffat. Vi hade bara blivit utkallade på 14 olyckor, alltså drygt tio procent.
I tabellerna gick också att se att ”åtgärd kan anstå” då olyckan var en ”fullträff”. Vad vet lokföraren om djuret som flög åt sidan eller andra djur som sprang in i tågsättet, lever eller inte? Det som är fastsmetat i lokets nos är ju givet dött, men i övrigt kan man inte vara lika säker.

Orsakar fler olyckor
Använder Trafikverket begreppet ”kan anstå” skapar man död åt det vilt som äter av liggande kadaver.
Som jämförelse stoppade man en ansökan om att bygga en stor golf- och skidanläggning i Härjedalen på grund av ett häckande kungsörnspar.
På denna korta järnvägssträcka har tio örnar körts på av tåget, mest havsörn! Om detta gjorde radio P4 Örebro en reportageserie där jag intervjuades innan Trafikverkets representant. Han erkände i radio att de som myndighet begår lagbrott och att de skulle ta kontakt med polisen för att reda ut anmälnings/åtgärdsplikten.

Många vilt
Länsstyrelsen yttrade sig också, att sådana ”dolda överuttag” verkligen är till men för älgförvaltningen. OFELIA-listan visade på ett stort antal förolyckade vilt: 24 älgar, cirka 75 rådjur, mer vildsvin än hjortar och så vidare. Ornitologerna kom också till tals.
Jag önskar att alla eftersöksjägare som ingår i NVR kollar sina rapporter, begär utdrag ur Trafikverkets Ofelia och jämför! Jag tror inte att detta är det enda område, på ett par mils järnvägssträcka, som fenomenet återfinns. Alltså är det ett nationellt problem!

Leif Granlöf
Samordningsansvarig NVR Hallsbergs jaktvårdskrets

Delta i debatten!

Skriv en insändare – högst 3.000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till: 
debatt@svenskjakt.se
Tänk på att uppge namn och adress, oavsett hur du signerar insändaren.
Du kan också använda dig av #jaktpol på twitter.

Delta i debatten

Skriv en insändare – högst 3 000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till
debatt@svenskjakt.se

Tänk på att uppge namn och adress, oavsett hur du signerar insändaren.

Svensk Jakt publicerar normalt sett inte debattinlägg som publicerats av andra tidningar.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.