tisdag 19 mars

Jakt & prylar

Svensk Jakt testar fyra suvar som passar jägare. Foto: Lars Nilsson

Test av högbyggda suvar för jägaren

Premium

Svensk Jakt testar fyra suvar i olika prisklasser som lämpar sig väl i ­jaktsammanhang. Gemensamt är fyrhjulsdrift och hög markfrigång – bra egenskaper för att ta sig till jaktmarkerna.

Ford Kuga. Foto: Lars Nilsson

FORD KUGA 1,5 ECOBOOST IAWD

Svensk Jakt: Kuga är Fords alternativ i den mellanstora suvklassen. Modellen gjorde entré 2008, då utrustad med fyrhjulsdrift från svenska Haldex.

Andra generationen som vi testar här kom 2013, med egenutvecklad fyrhjulsdrift med tilltalsnamnet Intelligent All Wheel Drive som bygger på en elektromekanisk koppling i bakaxeln. I grunden är Kuga framhjulsdriven – bakhjulen kopplas in vid behov.

Finesser för regelrätt terrängkörning såsom låsbara differentialer, lågväxel eller liknande saknas, men för den skull är framkomligheten helt okej på snöiga skogsbilvägar. Nuvarande Kuga är åtta centimeter längre än föregångaren vilket gynnar både bagageutrymme och baksätets passagerare. Den fyrkantiga designen gör innerutrymmena praktiska.

Över huvud taget känns generation två av Kuga som en mer komplett bil. Chassit är bra fjädringsmässigt med en god kompromiss mellan komfort och kontroll, men visst känns det att bilen har lite högre tyngdpunkt när vägen svänger.

 

+

Bra strålkastare.

Mycket bil för pengarna.

 

Lite svajig vid aktiv körning.

 

Kortfakta Ford Kuga

Pris: Från 262 900 kron­or, testbilen kostar med tillval 403 600 kronor.
Motor: Fyrcylindrig bensin, 1 498 cc. Turbo.
Effekt: 182 hk.
Vridmoment: 240 Nm.
Tjänstevikt: 1 773 kg.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automat.
Typ av fyrhjulsdrift: Ford.
Längd x bredd x höjd:  4 549×1 856×1 713 mm.
Markfrigång: 19 cm.
Förbrukning: 0,74 l/mil blandad körn.* CO2: 171 g/km.

 

Hyundai Santa Fe. Foto: Lars Nilsson

HYUNDAI SANTA FE 2,2 CRDI-R AUT 4×4

Svensk Jakt: Första generationen Santa Fe presenterades 2001 och har sedan dess varit en framgångssaga för det koreanska bilmärket.
I Sverige sålde första generationen Santa Fe riktigt bra som något av en ”budget-XC90”.

Nuvarande modell presenterades som ny 2016, men i ärlighetens namn handlade det mest om marginella estetiska ändringar i fronten, nya baklampor, trösklar, avgasrör och retuscherade strålkastare.

I dag är det inte så mycket budget över Hyundai Santa Fe. I femsitsig Premium Plus-version kostar Santa Fe 469 900 kronor. Men du får också mycket för pengarna: bland annat ratt- och baksätesvärme, backkamera och läderklädsel med inbyggda kylfläktar.

Sin storlek och vikt till trots är Santa Fe lättkörd och smidig med imponerande lågt vägljud i kupén.

Fyrhjulsdriften är egenutvecklad och elektriskt styrd med lamell-kopplingar där sensorer upptäcker hjulspinn eller rotationshastighet mellan fram- och bakaxel. Främre och bakre hjulpar kan låsas mot varandra i Lock-läget.

 

+

Fem års garanti.

Bra drivlina.

 

Markfrigången imponerar inte.

 

Kortfakta: Hyundai Santa Fe

Pris: Från 329 900 kron­or, testbilen kostar med tillval 456 800 kronor.
Motor: Fyrcylindrig diesel, 2 199 cc. Turbo.

Effekt: 200 hk.
Vridmoment: 440 Nm.
Tjänstevikt: 2 038 kg.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automat.
Typ av fyrhjulsdrift: Hyundai.
Längd x bredd x höjd: 4 700×1 800×1 675 mm.
Markfrigång: 18 cm.
Förbrukning: 0,66 l/mil blandad körn.* CO2: 174 g/km.

 

Suzuki Vitara s 4×4. Foto: Lars Nilsson

SUZUKI Vitara s 4×4

Svensk Jakt: Vitara är en långlivad bilmodell – första genera­tionen såg dagens ljus redan 1988, då som en kompakt suv med två dörrar och tygsufflett eller hardtop. Den sen­aste generationen (nummer fyra i ­ordningen) började säljas i Sverige 2015.

Efternamnet S betyder att bilen utrustats med en turbomotor på 140 hästkrafter, vilken gör körningen betydligt spänstigare än med vanliga Vitaras 120 hästkrafter. Gasresponsen är kvick och kraften fördelas på ett bra sätt genom den sexväxlade automat­lådan som också går att styra efter eget huvud.

S-versionen är 25 000 kronor dyrare än vanliga Vitara 4×4, men då ingår också merutrustning i form av gps, parkeringssensorer, nyckelfritt lås- och start­system samt exteriör piffning.

Fyrhjulsdriften har fyra lägen – snö, auto, sport och lock – där man kan tro att lock innebär en ­spärrande funktion mellan axlarna. Men så är det inte, däremot ställs systemet in känsligare och bakaxeln reagerar snabbt när vi testar.

 

+

Prislappen.

Oväntat rolig bakom ratten.

 

Aningen högt vägljud i kupén.

 

Kortfakta Suzuki Vitara s

Pris: Från 157 900 kronor, testbilen kostar med tillval 231 400 kronor.
Motor: Fyrcylindrig bensin, 1 373 cc. Turbo.

Effekt: 140 hk.

Vridmoment: 220 Nm.

Tjänstevikt: 1 311 kg.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automat.

Typ av fyrhjulsdrift: Suzuki.

Längd x bredd x höjd: 4 175×1 775×1 610 mm.

Markfrigång: 18,5 cm.

Förbrukning: 0,55 l/mil blandad körn.* CO2: 128 g/km.

 

Volkswagen Tiguan. Foto: Lars Nilsson

VOLKSWAGEN TIGUAN 2,0 TDI 190 4-motion

Svensk Jakt: Tiguan är Volkswagens bidrag i den tuffa och populära kompakt­suvklassen och lanserades 2007. Sedan dess har Tiguan sålts i hela 2,6 miljoner exemplar.

Hemma i Tyskland har Tiguan varit en av de bäst säljande modellerna under de senaste åren. Därför sparade inte tyskarna på krut­et när nuvarande generationen (den tredje i ordningen) presenter­ades förra våren. Formspråk och plattformen MQB ­delas med i princip alla nyare bil­modeller från VW, Audi, Seat och Skoda.

Bakom ratten märks det direkt att det handlar om en kompetent bil. Vägegenskaperna är förtroende­ingivande och trots att bilen har hög markfrigång klaras både kurvor och sidvind på ett bra sätt. Fyrhjulsdrift är standard på alla svensksålda bilar och det är svenska Haldex som står för tekniken, vilket innebär att bakhjulen snabbt kopplas in när framhjulen börjar slira.

Numera finns Active Control som tillval där föraren kan välja mellan fyra olika körprogram: Onroad, Snow, Offroad och Offroad individual.

 

+

Presterar på jämn hög nivå.

Tyst i kupén.

 

19-tumshjul passar ej på skogsvägar.

 

Kortfakta Volkswagen Tiguan

Pris: Från 336 000 kronor, testbilen kostar med tillval 436 000 kronor.

Motor: Fyrcylindrig diesel, 1 968 cc. Turbo.

Effekt: 190 hk.

Vridmoment: 400 Nm.

Tjänstevikt: 1 792 kg.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad automat.

Typ av fyrhjulsdrift: Haldex.

Längd x bredd x höjd: 4 486×1 839×1 644 mm.

Markfrigång: 20 cm.

Förbrukning: 0,57 l/mil blandad körn.* CO2: 149 g/km.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Samtidigt på JaktPlay