söndag 26 mars

Jakt & prylar

Åtta tips för en lyckad lodjursjakt

Foto: Magnus Carlsson

1 mars inleds licensjakten på lodjur. Här kommer åtta tips som effektiviserar jakten.

Välj rätt skottläge på jakten

Fågeljakt tillsammans med några jaktkamrater kan se ut på många olika sätt. Men en sak går igen – jakten blir både roligare och effektivare om ni följer några enkla regler för vem som skjuter vilken fågel.

Det har funnits wapiti i Sverige

Kanadahjort eller wapiti får liksom sumpbäver, mårdhund och en del andra arter jagas året runt. Men så har det inte alltid varit. En gång i tiden rådde jaktförbud på wapiti. Denna nordamerikanska motsvarighet till vårt kronvilt har nämligen funnits frilevande i Sverige.

En mårdhund kan få 16 valpar

En mårdhundhona föder normalt sex till tio valpar, men ibland mer. I Finland har en kull med 16 valpar dokumenterats och i Danmark en med tolv.

Säkert jakttorn förankrat i berg

Många jakttorn säkras från att välta genom att slanor placeras i vinklar från tornets golv. I Sjö Gods jaktlag där Richard Roth jagar har man tagit säkerheten ett steg längre och förankrat jakttornet med hjälp av bergdubb.

Vargjakt: Så jagar du med lapptyg

Var noggrann med att rulla ut lapptyget i rätt höjd. Häng det synligt och sätt ut passarna 20 till 30 meter innanför lapptyget.
Det är några av rovviltjägaren Rasmus Boströms tips för en lyckad jakt med lapptyg.

Forskare oroas av rådjurens tillbakagång

Rådjursstammen har minskat i stora delar av landet. Frågan är om det går att öka antalet rådjur igen? Vi lät rådjursforskaren Petter Kjellander ge sin syn på saken.

Tips: Ta med cykelkorgen på passet

Jag brukar ta med mig en barncykelkorg till älgtornet för att förvara bröd, pålägg, termos och andra små prylar. Det tipsar Ulrika Rutqvist från Södra Sunderbyn.

Vad kan du om rådjursjakt med hund?

Är du rustad inför rådjursjakten med hund? Testa dina kunskaper i Svensk Jakts frågetävling.

Tyngsta älgen sköts i Tierp

Den älgtjur som fälldes 11 oktober 1939 utanför Tierp i norra Uppland väckte stor uppståndelse. Den väldokumenterade slaktvikten är nämligen fortfarande svenskt rekord.