Fem heta tips för vårens vildsvinsjakt

Jägareförbundet delar med sig av tips och råd inför vårjakten på vildsvin. Foto: Lars-Henrik Andersson

Det pratas mycket om vildsvin just nu bland svenska jägare.
Stammen ökar och Jägareförbundet uppmanar till ökat jakttryck där populationerna är stora. För jägaren som inte har så stor erfarenhet av vildsvin kommer här några handfasta tips från Jägareförbundet.

Locka vildsvinen med egentillverkad tjära

Tjärans tilldragande effekt på vildsvinen gör den till en väl beprövad lockelse på åtelplatsen. Och nog kan det vara lite extra spännande att vakta på storgalten om man till­verkat tjäran själv.

I rovdjurens spår: Så jagar de stora rovdjuren

Så jagar varg, lodjur, björn och räv.

Katter dödar 16 miljoner småfåglar varje år

Stora samhällsresurser satsas på att bekämpa främmande arter som mink och mårdhund på grund av den skada de orsakar fågellivet. Långt större påverkan på fågel­faunan har emellertid en annan främmande art, nämligen vår all­deles vanliga tamkatt.

I rovdjurens spår: Vad tassavtryck kan berätta

Ibland går det inte att med hjälp av bara byte eller bytesrester avgöra vilket rovdjur som varit framme. Då måste man söka sanningen genom spårning. Är det barmark ger inte spårgranskningen så mycket, men är det snö ska man söka efter jaktspår och spåra bakåt.

I rovdjurens spår: Vilket djur dödade bytet?

Våren har kommit. Snön har smält undan utom i norrlägen och djupa diken. De första gröna stråna har börjat spira och fått rådjuren att skingra ut sig från foderplatserna.

Åtta tips för en lyckad lodjursjakt

1 mars inleds licensjakten på lodjur. Här kommer åtta tips som effektiviserar jakten.

Välj rätt skottläge på jakten

Fågeljakt tillsammans med några jaktkamrater kan se ut på många olika sätt. Men en sak går igen – jakten blir både roligare och effektivare om ni följer några enkla regler för vem som skjuter vilken fågel.

Det har funnits wapiti i Sverige

Kanadahjort eller wapiti får liksom sumpbäver, mårdhund och en del andra arter jagas året runt. Men så har det inte alltid varit. En gång i tiden rådde jaktförbud på wapiti. Denna nordamerikanska motsvarighet till vårt kronvilt har nämligen funnits frilevande i Sverige.

En mårdhund kan få 16 valpar

En mårdhundhona föder normalt sex till tio valpar, men ibland mer. I Finland har en kull med 16 valpar dokumenterats och i Danmark en med tolv.