tisdag 19 mars

Hund

Gener hittade för hjärntumör

Forskare vid SLU och Uppsala universitet har använt olika hundraser för att identifiera gener som kan ha betydelse för uppkomsten av hjärntumörer hos både hund och människa. Flera jakthundsraser har använts i en kontrollgrupp.

Gliom hos människa är en allvarlig form av hjärntumör som mycket sällan kan botas. Gliom finns också hos hundar. Det är framför allt några av de trubbnosiga raserna, som boxer samt engelsk och fransk bulldog, som har förhöjd risk att få denna typ av hjärntumör.
– I vår studie antog vi att eftersom de trubbnosiga raserna med förhöjd risk är nära besläktade, skulle vi kunna hitta ett område i arvsmassan som är gemensamt för dessa raser. Samma riskfaktor för gliom skulle också kunna finnas hos andra hundraser. Därför började vi med att jämföra genetiska markörer för hundar med gliom (39 stycken) och friska hundar (141 stycken), säger Katarina Truvé, första författare till den aktuella studien och tidigare doktorand vid institutionen för husdjursgenetik på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.

Störst risk
De genetiska analyserna gjordes på drygt 25 hundraser och några blandraser (som alla hade gliom). Forskarna kunde identifiera ett område i arvsmassan som skiljer sig mellan friska och sjuka hundar. Detta område visade också tecken på att ha varit under selektion i de trubbnosiga raser som har störst risk att drabbas av gliom. Forskarna fann sedan tre gener som var starkt associerade med ökad risk att utveckla gliom hos hundar.
Raser som beagle, tax, weimaraner och tollare har använts som kontrollgrupp och återfinns inte bland de raser i undersökningen som haft gliom. Labrador återfinns dock både i den friska kontrollgruppen och i gruppen med sjuka hundar.

Samarbete
Hos människa finns samma gener som forskarna identifierat hos hundarna. De gick därför vidare med att studera om det även hos oss fanns en koppling mellan de identifierade generna och risken att utveckla gliom. Framför allt en av de tre generna uppvisade lägre aktivitet i tumörvävnad.
– Undersökningarna gjordes för flera år sedan, vad vi har väntat på är resultat från människor, som ju också är ”trubbnosiga”, säger Erik Bongcam på SLU till Svensk Jakt.
Studien är ett samarbete mellan forskare vid SLU, Uppsala universitet, och University of California, Davis, USA. Resultaten har publicerats online i tidskriften PLOS Genetics.