tisdag 19 mars

Hund

Gen för juvertumörer hittad

Genom att jämföra hela arvsmassan hos friska tikar med den hos tikar med juvertumörer, har forskare kunnat ringa in genvarianter som bara finns hos hundar med denna sjukdom.

Resultaten som just publicerats i Plos Genetics, har tagits fram inom ett projekt som drivs av Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Cancer är en av de vanligaste dödsorsakerna hos hundar. Juvertumörer är den vanligaste formen av tumörer hos tikar som inte har kastrerats. Framförallt drabbas medelålders och äldre tikar.

Ärftliga orsaker
Tumörerna är överrepresenterade hos vissa raser, som engelsk springer spaniel, och man kan därför misstänka att ärftliga orsaker bidrar till att hundarna får tumörer.
En forskargrupp har nu kartlagt detta genom att jämföra arvsmassan hos friska och sjuka tikar av rasen engelsk springer spaniel. På så sätt har de kunnat ringa in gener där hundarna som utvecklat tumörer skiljer sig från de som är friska.
– Våra misstankar riktas särskilt mot en gen som påverkar celldelning, CDK5RAP2, säger Malin Melin, en av forskarna från Uppsala universitet.
– Den finns i det område på kromosom 11 där vi ser tydligast skillnader mellan friska och sjuka hundar.
Denna upptäckt kan i förlängningen leda till utveckling av en förfinad diagnostik och på sikt bättre behandlingar.

Påminner om bröstcancer
Juvertumörer hos hund påminner mycket om bröstcancer hos människa och det är möjligt att resultaten också kan leda till bättre kunskap och möjligheter för kvinnor med bröstcancer.
– Vi föreslår nu att det görs studier med både tikar och kvinnor, för att se vad denna gen har för inverkan på sjukdomsutveckling och svar på cancerbehandling, säger Henrik Rönnberg, en av SLU-forskarna bakom studien.